< Terug naar vorige pagina

Project

Het strategisch juxtaponeren van verbale en visuele framing om het stigma te verlagen dat jongeren ervaren bij zoeken van psychologische hulp.

Ongeveer één op vijf Europese jongeren heeft psychische problemen, maar velen zoeken daarvoor geen hulp. Persuasieve communicatie kan hen aansporen om dat toch te doen, maar empirisch gestoelde inzichten zijn belangrijk om de effectiviteit van dergelijke berichten te optimaliseren en negatieve effecten te vermijden. Dit project telt drie grote fasen. Eerst zullen we met creatieve methoden inzichten genereren over de visuele taal van schoolgaande jongeren (tussen 15 en 20 jaar oud). Vervolgens zullen we door middel van diepte-interviews bestuderen hoe jongeren communicatie ervaren die hen aanzet om hulp te zoeken. Ten slotte zullen we via experimenten onderzoeken hoe we persuasieve communicatie verder kunnen optimaliseren. Specifiek zullen we het strategisch potentieel van afbeeldingen bestuderen, door te werken met afbeeldingen die ofwel complementair zijn aan de tekst, ofwel subtiel contrasterend zijn.
Datum:1 okt 2020 →  30 sep 2021
Trefwoorden:Mental illness, Mental health care, Verbal and visual framing effects, Treatment stigma, Young people
Disciplines:Media- en communicatietheorie, Visuele communicatie, Wetenschaps- en gezondheidscommunicatie