< Terug naar vorige pagina

Project

Ik vind je leuk zoals je bent: de rol van ouders, leerkrachten, en leeftijdsgenoten voor de psychosociale ontwikkeling van vroege adolescenten

Alle mensen delen de universele ‘need to belong’ en deze behoefte vervullen is onontbeerlijk voor een adaptieve ontwikkeling. Voor vroege adolescenten zijn relaties met ouders, leerkrachten en leeftijdsgenoten essentieel om aan deze nood tegemoet te komen. Het is echter cruciaal om verscheidene aspecten van deze relaties beter te begrijpen. Meer bepaald is ons eerste doel om de unieke en gezamenlijke bijdragen van verschillende sociale relaties aan de ontwikkeling (i.e., zelfwaardering en internaliserende problemen) te onderzoeken. Het tweede is de effecten van (on)voorwaardelijke aanvaarding te analyseren, een cruciale component van deze relaties. Innovatief hierbij is ook de focus op het belang van (on)voorwaardelijke aanvaarding door klasgenoten. Het derde doel is de impact van sociale relaties op elkaar onderzoeken, zowel thuis als op school. Ons laatste doel is vaststellen welk profiel van sociale relaties het meest adaptief is voor de ontwikkeling van jongeren. We zullen deze doelen onderzoeken aan de hand van complementaire longitudinale en experimentele studies.
Datum:1 okt 2020 →  31 aug 2021
Trefwoorden:Parent-child relationships, Teacher-child relationships, Peer relationships, Psychosocial development, Early adolescence
Disciplines:Sociale en emotionele ontwikkeling, Onderwijs- en schoolpsychologie