< Terug naar vorige pagina

Project

Het bevorderen van het breukbegrip: de rol van cognitieve en niet-cognitieve factoren en het potentieel van educatieve games

Gezien de cruciale rol van breukbegrip voor latere wiskundige vaardigheden, is het zorgwekkend dat zowel cognitieve als niet-cognitieve problemen een struikelblok kunnen vormen voor de ontwikkeling van breukbegrip. Wat de cognitieve factoren betreft, ondervinden sommige individuen problemen met zowel conceptuele als procedurele breukkennis. Deze cognitieve problemen worden vaak toegeschreven aan de "natural number bias", die verwijst naar de onjuiste toepassing van principes van natuurlijke getallen bij het uitvoeren van taken met rationale getallen. Wat de niet-cognitieve factoren betreft, kunnen gevoelens van wiskunde angst, een laag wiskunde-zelfbeeld of een lage motivatie voor wiskunde de verwerving van breukkennis belemmeren. Met name is gebleken dat wiskunde angst een mogelijke belemmering vormt voor het begrijpen van een complex domein zoals breuken, gezien de negatieve associatie tussen wiskunde angst en wiskundige prestaties. Gezien deze vaak waargenomen cognitieve en niet-cognitieve problemen bij het begrijpen van breuken, is het van het grootste belang om passende instructie over breuken te geven. Een veelbelovende mogelijkheid in dit verband is het gebruik van onderwijstechnologie. Vooral adaptieve digitale educatieve games kunnen worden gebruikt als aanvullend materiaal ter ondersteuning van het breukenonderwijs, en blijken veelbelovend te zijn bij het aanpakken van cognitieve en niet-cognitieve moeilijkheden. De diversiteit in operationalisering van adaptiviteit binnen games in eerder onderzoek kunnen echter ten grondslag liggen aan het gebrek aan overtuigend wetenschappelijk bewijs voor de effectiviteit van adaptieve digitale educatieve games.

Datum:1 sep 2020 →  Heden
Trefwoorden:Human behavior
Disciplines:Onderwijspsychologie en educatief ontwerp, Leren en gedrag, Cognitieve processen, Educatieve technologie
Project type:PhD project