< Terug naar vorige pagina

Project

De invloed van managementpraktijken op de prestaties van schooldistricten

In de zoektocht naar schaalvoordelen en gedreven door New Public Management-theorieën die gericht zijn op professionaliteit en optimalisatie, is er een groeiende tendens om de schaal van operaties in entiteiten in de publieke sector te vergroten (Alonso et al., 2013). Dit resulteert in fusies, overnames en joint ventures. De trend breidt zich uit naar onderwijs (bijvoorbeeld Jarl et al., 2012). Zo zoekt de Vlaamse overheid naar mogelijkheden om schaalvergroting door te voeren door versterkte samenwerking tussen scholen. Er zijn een aantal voorbeelden uit de recente geschiedenis: de introductie van scholengemeenschappen in het lager en secundair onderwijs, of de verenigingen en fusies in het hoger onderwijs (universiteiten en hogescholen). Dit doctoraatsproject tracht de determinanten van de prestaties van schooldistricten te begrijpen. In het bijzonder streeft de onderzoeker ernaar om de volgende onderzoeksvragen te beantwoorden: (1) Hoe moeten scholen voor leerplichtonderwijs op een effectieve en effectieve manier worden georganiseerd? (2) Hoe is de organisatie van scholen voor leerplichtonderwijs van belang voor de professionaliteit en het management van scholen? (3) Wat zijn efficiënte en effectieve managementpraktijken in het onderwijs?

Datum:4 sep 2020 →  Heden
Trefwoorden:School districts, Efficiency, Effectiveness, Management practices, Education economics
Disciplines:Gezondheids-, onderwijs en welvaartseconomie
Project type:PhD project