< Terug naar vorige pagina

Project

De geletterdheidsontwikkeling van nieuwkomers ontsluiten: leren voor het leven in formele, niet-formele en informele omgevingen

Migratie brengt mensen naar plaatsen waar niet alleen een nieuwe taal, maar ook nieuwe vormen van geletterdheid (documentgeletterdheid, digitale geletterdheid, enz.) belangrijk zijn voor hun maatschappelijke en professionele inschakeling. Hoewel geletterdheid voor veel nieuwkomers een belangrijk onderdeel is van hun vrijwillige of verplichte inburgeringstraject, blijken de formele cursussen vaak niet succesvol of efficiënt te zijn.In dit project passen we een empowermentbenadering toe, wat betekent dat we uitgaan van de ‘can do’s’, geletterdheidsmiddelen en -vaardigheden die nieuwkomers zelf in de loop van hun leven hebben opgebouwd en dus niet van hun gepercipieerd gebrek daaraan. Aan de hand van een dynamische kijk op leren als een reflexieve en transformerende praktijk, wil dit onderzoek de geletterdheidspraktijken van nieuwkomers in kaart brengen, en dit zowel in formele, niet-formele als informele leercontexten. Door middel van etnografische monitoring zal het project (a) inzicht geven in hoe de geletterdheid van nieuwkomers door henzelf en door belangrijke anderen in die verschillende leercontexten wordt ervaren, gewaardeerd en gestimuleerd, alsook (b) door middel van een reeks experimenten, de mogelijke cross-overs tussen de verschillende leercontexten verkennen. We onderscheiden daartoe vier specifieke domeinen die worden onderzocht: (a) de inzet van meertalige bronnen die nieuwkomers met zich meebrengen, (b) het gebruik van informele ‘literacy brokers’ (geletterdheidsmakelaars) die assisteren bij specifieke geletterdheidsuitdagingen (bv. vrienden of buren), (c) de technologieën die zij gebruiken ter ondersteuning van hun taal- en geletterdheidspraktijken en (d) de soorten van taken waarbinnen de drie andere bronnen worden ingezet en die leermogelijkheden bieden. Voortbouwend op onze onderzoeksresultaten zullen we prototypes van toolkits ontwikkelen voor trainers in verschillende leeromgevingen
Datum:1 okt 2020 →  Heden
Trefwoorden:thema_migratieenin
Disciplines:Curriculum en pedagogiek van geletterdheid, Linguïstische antropologie, Taalvaardigheid, Contactlinguïstiek