< Terug naar vorige pagina

Project

Evaluatie van vermogenselektronische systemen om de vermogensdichtheid van DC DC-conversiesystemen in meer elektrische vliegtuigen te vergroten

In hoogspannings-, stroom- of vermogenstoepassingen zoals EV, HVDC, energieopslagsystemen, enz., Is het gebruik van meercellige omvormers toegenomen omdat ze het vermogen verdelen in subsystemen, waardoor de implementatie met kleinere passieve apparaten en snellere schakelinrichtingen mogelijk is. Deze eigenschap kan de vermogensdichtheid verhogen. Omdat de structuur modulair is, is het bovendien mogelijk om een fouttolerantie en een redundant systeem te implementeren. Er zijn een aantal toepassingen waarbij het nuttig is om het vermogen van elke cel in deze meercellige converters te beheren, waarbij een verschillende hoeveelheid vermogen wordt geleverd, afhankelijk van de capaciteit van elke cel. Deze theorie biedt veel kansen in het onderzoek naar nieuwe topologieën, nieuwe interleaving-strategieën en nieuwe redundantiecontrollers. Er zijn enkele problemen bij het implementeren van dit type converters. Naarmate het aantal schakelapparaten toeneemt, neemt bijvoorbeeld de ruis van de omzetter toe, waardoor de naburige cellen van de omzetter of zelfs andere apparaten in de buurt worden beïnvloed. Ook met submodules neemt het aantal inputs en outputs van de regelwet toe, waardoor de complexiteit van de regelstrategie toeneemt. Afhankelijk van de toepassing zijn er bij deze converters nog veel vragen op te lossen. Hoe cellen fysiek verwijderen, overspanningen vermijden en de werking behouden wanneer een cel wordt verwijderd of geplaatst, en het systeem automatisch in evenwicht brengen? Hoe de geluidsemissie van de converter verminderen en het PCB-ontwerp modelleren om de vermogensdichtheid te vergroten? . Om te slagen is het nodig dat zowel controller als hardware robuust, gedecentraliseerd en modulair zijn. Dit proefschrift is gebaseerd op de studie van deze converters. Een implementatie proberen te verbeteren met behulp van de vermogenselektronische benadering.

Datum:9 sep 2020 →  Heden
Trefwoorden:More Electric Aircrafts
Disciplines:Elektronisch circuit- en systeembetrouwbaarheid
Project type:PhD project