< Terug naar vorige pagina

Project

Hoeveelheden in de kijker: prentenboekkenmerken en hun bijdrage aan de keuze en effectiviteit van prentenboeken

In dit doctoraatsproject staat het gebruik van prentenboeken om de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen (3-6-jarigen) te stimuleren centraal. Daarbij wordt bijzondere aandacht besteed aan de inhoudelijke en structurele kenmerken van prentenboeken die de wiskundige reflectie van en interactie met jonge kinderen ondersteunen. Het doctoraatsproject zal bestaan uit een reeks van constaterende en interventiestudies die worden uitgevoerd in zowel meer experimentele onderzoekssettings als in ecologisch valide settings. De constaterende studies zullen de kenmerken van prentenboeken en het gebruik van deze prentenboeken in relatie tot de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen analyseren. Voortbouwend op de resultaten van deze constaterende studies, zal de effectiviteit van een krachtige onderwijsleeromgeving die het gericht inzetten van prentenboeken in het domein wiskunde centraal stelt, geëvalueerd worden op basis van interventieonderzoek. Dit doctoraatsproject zal niet alleen bijdragen aan het theoretisch en wetenschappelijk inzicht in de relatie tussen de kenmerken en het gebruik van prentenboeken en de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen, maar ook bouwstenen aanreiken voor de optimalisering van de onderwijspraktijk op dit domein.

Datum:1 okt 2020 →  Heden
Trefwoorden:mathematical development, picture books, counting, Numeracy development, preschooler, picture book features, preschool education, cardinality principle
Disciplines:Curriculum en pedagogiek van wiskunde en rekenvaardigheid, Primair onderwijs, Voorschoolse educatie en kleuteronderwijs
Project type:PhD project