< Terug naar vorige pagina

Project

Agency en morality als bouwstenen van eigenwaarde

Hangt uw gevoel van eigenwaarde af van hoe goed u uw persoonlijke doelen kunt bereiken, of hoe goed u bent voor anderen? De ‘agency-hypothese' stelt dat het eerste waar is. De concurrerende 'morality-hypothese' stelt dat eigenwaarde vooral afhangt van moraliteit (een facet van ‘communion'), en niet van ‘agency’. Eerdere studies hebben evidentie opgeleverd voor beide hypothesen. In lijn met de ‘agency-hypothese’ correleert zelfwaardering sterker met zelfgerapporteerde ‘agentic’ dan met zelfgerapporteerde ‘communal’ persoonlijkheidstrekken. In overeenstemming met de ‘morality-hypothese’ geloven mensen meer dat ze bovengemiddeld scoren (‘self-superiority beliefs’) op ‘communal’ dan op ‘agentic’ persoonlijkheidstrekken. We zullen met een reeks onderzoeken bijdragen aan het agency-morality debat. Sommige studies zullen de sterkte van ‘self-superiority beliefs’ op het vlak van ‘agency’ en ‘morality’ en hun associatie met zelfwaardering onderzoeken. In deze studies zullen we zowel expliciete als impliciete metingen van zelfwaardering gebruiken. Andere studies zullen de relatie onderzoeken tussen de sterkte van ‘self-superiority beliefs’ en kenmerken van de persoonstrekken, zoals de wenselijkheid en beheersbaarheid van trekken. De geplande studies combineren correlationele, quasi-experimentele en experimentele methoden. We zullen de implicaties van onze bevindingen onderzoeken voor theorieën over de bouwstenen van zelfwaardering, en hun mogelijke toepassing in de opvoedkundige praktijk en in therapeutische interventies.

Datum:1 okt 2020 →  Heden
Trefwoorden:Eigenwaarde, Self-superiority beliefs, Agency, Morality, Self-esteem
Disciplines:Sociale perceptie en cognitie
Project type:PhD project