< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Vlaamse versie van de Versnellingswenselijkheidslijst (VWl-Vl) : een hulpmiddel bij de beslissing tot versnellen in het basisonderwijs

Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel

Wanneer aanpassingen van het reguliere onderwijsaanbod alleen onvoldoende blijken om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van cognitief begaafde leerlingen, kan het zinvol zijn om een jaarversnelling te overwegen. uit wetenschappelijk onderzoek blijkt immers dat een jaartje versnellengemiddeld genomen eerder positieve dan negatieve effecten heeft. uiteraard is de situatie voor elk kind anders. daarom is het aan te raden om een beslissing over het versnellen van een individueel kind te baseren op een brede analyse van het kind en zijn omgeving. de Vlaamse Versnellingswenselijkheidslijst (VWl-Vl) is een tool om scholen en ouders te helpen een meer gefundeerde beslissing te nemen over al dan niet versnellen in het basisonderwijs.
Tijdschrift: TIJDSCHRIFT VOOR ORTHOPEDAGOGIEK, KINDERPSYCHIATRIE EN KLINISCHE KINDERPSYCHOLOGIE
ISSN: 0771-9825
Issue: 2
Volume: 45
Pagina's: 69 - 74
Toegankelijkheid:Closed