< Terug naar vorige pagina

Project

Voedingslabels als duwtje in de rug voor gezondere voedingsaankopen: het aanhouden van nudging doorheen de tijd, het effect van informatief ingrijpen en de rol van situationele factoren zoals tijdsdruk en prijs.

Een stormvloed van stickers en labels proberen de klanten van de supermarkt to overtuigen: "kies mij!", "ik ben beter!". Dit heet "nudging". En hoewel deze voedingslabels overal zijn, werd het nudging effect op koopgedrag nog niet ten volle bestudeerd. Dit project bouwt verder op inzichten van gedragseconomie om enkele gaten in nudging literatuur op te vullen en het inzicht in het nudging effect van front-of-pack voedingslabels te verbeteren. We zullen kijken naar wie het meest beïnvloed wordt door front-of-pack labels en of er een product-label interactie is. Een tweede luik zal twee externe factoren bestuderen, nl. tijdsdruk en prijs, die mogelijks het nudging effect beïnvloeden. Tot slot zal er een experiment plaatsvinden in een reële setting, waarbij we bestuderen of voorgaande resultaten nog gelden in de complexe supermarkt-omgeving, met alle externe factoren inwerkend op de consument. We bekijken ook of dit nudging effect verandert (positief/negatief) met het verstrijken van de tijd en of het beïnvloed kan worden door een informatieve campagne. Dit project heeft een innovatieve methode die zorgt voor een hoge externe en interne validiteit en weinig observationele bias. Het heeft inhoudelijk innovatieve invulling waarmee het bijdraagt aan het Vlaamse Food 2025 in de subgebieden Food and Health en Optimal Interaction within the Chain and with Consumers.Het voegt ook toe aan onderzoeksmethodologie om in de toekomst overheidsmaatregelen via voedingslabels te optimaliseren
Datum:1 nov 2020 →  Heden
Trefwoorden:MARKETING, VOEDING, CONSUMENTENGEDRAG
Disciplines:Consumentengedrag, Marketingcommunicatie, Informatie, kennis en onzekerheid