< Terug naar vorige pagina

Project

MULTICORR -Galvanische Corrosie bij Multimateriaalverbindingen (MULTICORR)

Dit project beoogt om het risico op galvanische corrosie bij combinaties van verschillende materialen (in hoofdzaak metalen) te onderzoeken. Het project werd opgestart in 2019 met een uitgebreide gebruikersgroep die zich in diverse sectoren situeert: bedrijven in transportsector en in de metaalconstructie en maakbedrijven die toestellen of gebruiksvoorwerpen produceren voor agressieve omgevingen (bijvoorbeeld offshore).

Concrete interesse bestaat in hoofdzaak uit bout- en andere schroefverbindingen, met specifieke focus op volgende metalen:

  • Verzinkt staal (zink en zink-aluminium-magnesium verzinking)
  • Andere beschermingsmethodes met zink: zinc flake coatings, zinkverven
  • Roestvast staal
  • Aluminium

Daarnaast zal ook onderzoek uitgevoerd worden naar het risico op galvanische corrosie bij verbinden van metalen met koolstofvezelversterkte composieten.

Datum:1 apr 2019 →  31 mrt 2022
Trefwoorden:corrosie, galvanisch, multimateriaal
Disciplines:Materiaalwetenschappen en -techniek niet elders geclassificeerd
Project type:Samenwerkingsproject
Resultaten:
Het project werd in het voorjaar van 2022 beëindigd. In totaal werden meer dan 20 materiaalcombinaties in diverse omgevingen beproefd. Voornamelijk combinaties tussen verzinkt staal, roestvast staal en aluminium werden onderzocht. Het collectief onderzoek omvatte elektrochemische polarisatietesten, cyclische corrosieproeven en atmosferische expositieproeven en een onderzoek naar toepasbaarheid van simulatie in het voorspellen van galvanische corrosie. Het blijkt dat deze modellen geschikt zijn om inzicht te geven in welke materialen eerst zullen aangetast worden.

Uit het collectief onderzoek en uit het toepassingsgericht onderzoek blijkt dat galvanische corrosie sterk afhankelijk is van de materiaalcombinatie en de omgeving. Voornamelijk transportomgevingen houden risico’s in gezien het gebruik van strooizouten.

Voor de combinaties tussen verzinkt staal, roestvast staal en aluminium kan besloten worden dat:

RVS galvanische corrosie veroorzaakt op verzinkt staal, maar dat de versnellingsfactor beperkt is.
RVS galvanische corrosie veroorzaakt op aluminium, die wel ernstiger kan zijn, gezien deze een lokale vorm aanneemt.
Verzinkt staal en aluminium compatibel zijn en onderling geen galvanische corrosie veroorzaken. Echter wanneer de zinklaag geconsumeerd is, zal het staal wel voor ernstige galvanische corrosie zorgen bij het aluminium.
Voor de uitgevoerde testen kan besloten worden dat:

Polarisatietesten (galvanische reeks) tonen de onderlinge verhoudingen edel en onedel. Deze testen geven geen inzicht in te verwachten lokale corrosiefenomenen.
De cyclische corrosieproef (VDA 233-102) toont correlatie met reële omgeving in de vastgestelde fenomenen: lokale aantasting aluminium en versnelde aantasting van zink in contact met RVS. Deze correlatie was het best voor de meest agressieve atmosferische omgeving. Voor de weinig agressieve omgevingen kon de correlatie nog niet gemaakt worden, gezien de corrosie in deze omgevingen traag verloopt. Langere testduren zijn nodig om dit verder te onderzoeken.
De atmosferische expositieproeven geven een 1 op 1 beeld van te verwachten fenomenen in een bepaalde omgeving. Deze testen vragen echter tijd, zeker in omgevingen die weinig agressief zijn.