< Terug naar vorige pagina
Project
VIONA Wie kiest voor duaal leren? (VIONA)
Gegeven het belang van duaal leren, de manier waarop duaal leren in Vlaanderen werd verankerd, de beperkte instroom en de onduidelijkheid over hoe leerlingen kiezen voor een studierichting, definiëren we de volgende onderzoeksvragen:
- Welke factoren geeft de wetenschappelijke literatuur aan als bepalend voor de studiekeuze?
- Hoe verloopt het beslissingsproces van Vlaamse scholieren inzake hun studiekeuze en welke (f)actoren zijn hierbij van invloed? Wat is hierbij de rol van ouders, leeftijdsgenoten, leerkrachten, schooldirecties, klassenraden, het CLB, tijdstip van beslissing, bekendheid en imago van duaal leren, aantrekkelijkheid en dekking aanbod?
- Kan het aanbieden van informatie rond duaal leren het keuzeproces beïnvloeden?
- Hoe kan duaal leren voor meer jongeren een bewuste keuze worden door gebruik te maken van gedragsinzichten?
Datum:15 dec 2020 → 30 nov 2021
Trefwoorden:Duaal leren, Gedragseconomie
Disciplines:Gezondheids-, onderwijs en welvaartseconomie