< Terug naar vorige pagina

Project

CLIL Geeschiedenis in Vlaamse scholen

Dit onderzoek gaat na welke factoren het leersucces binnen CLIL-geschiedenis bepalen van leerlingen uit het Vlaamse secundair onderwijs. Succes wordt omschreven in termen van het bereiken van de leerplandoelen en eindtermen voor het vak geschiedenis, maar dus binnen de context van niet-Nederlandstalig onderwijs.

Specifieke onderzoeksvragen zijn:

  • Biedt een CLIL-cursus evenveel kansen om de leesvaardigheid van leerlingen te ontwikkelen als een niet-CLIL-cursus?
  • In welke mate hanteren leerlingen CLIL-leerstrategieën?
  • Zijn CLIL- en niet-CLIL leerlingen in het vierde jaar in dezelfde mate in staat tot het benaderen van geschiedkundige problemen met 'the voice of a historian'?

 

Datum:1 okt 2017 →  30 sep 2023
Trefwoorden:CLIL (Content and Language Integrated Learning), Geschiedenisonderwijs
Disciplines:Taaldidactiek, Geschiedenis niet elders geclassificeerd