Project
Burgerschap-en interculturele competenties van studenten in de lerarenopleiding in een longitudinaal perspectief
Veranderingen in de etnisch-culturele samenstelling van de leerlingenpopulatie brengen nieuwe maatschappelijke uitdagingen met zich mee voor leraren secundair onderwijs. Leraren moeten beschikken over relevante kennis, vaardigheden, attitudes en waarden teneinde effectief te kunnen omgaan met een diverse klasgroep. Hoewel de rol van de lerarenopleiding hierbij cruciaal is, is er weinig empirisch bewijs met betrekking tot de ontwikkeling van burgerschaps- en interculturele competenties (CIC’s) van toekomstige studenten. Dit project heeft tot doel te onderzoeken of, waarom en hoe de CIC’s van student-leraren en recentelijk afgestudeerde leraren zich ontwikkelen. Achtereenvolgens zal nagegaan worden wat het niveau van CIC is van studenten in de lerarenopleiding bij instroom (1), welke factoren een invloed hebben op de ontwikkeling van de CIC’s in de lerarenopleidingen (2) en in welke mate de ontwikkeling van de CIC’s duurzaam is (3). Er zal gebruik gemaakt worden van een longitudinaal panelonderzoek en de Experience Sampling Method (ESM) om deze drie onderzoeksvragen te beantwoorden.