< Terug naar vorige pagina

Project

Heroverweging van het toepassingsgebied van de Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten in het licht van het complexe en dynamische audiovisuele medialandschap: een influencerperspectief

Het onderzoek vertrekt vanuit de vaststelling dat in het licht van de voortdurende ontwikkelingen in de technologie en de sociaal-maatschappelijke side effects die daaruit voortvloeien, het traditionele beeld van de passieve mediaconsument voor de televisie wordt uitgedaagd door de 'prosumer', die online audiovisuele inhoud consumeert, creëert en deelt: mensen van alle leeftijden, vaardigheden en achtergronden kunnen deelnemen aan allerlei online toepassingen zoals sociale media en videoplatforms, door het uploaden van 'user-generated content' (i.e. door gebruikers gegenereerde inhoud). De afgelopen jaren hebben met name kinderen en jongeren ervoor gekozen om hun schermtijd online door te brengen, waar ze hun favoriete 'user-generated content creators' van over de hele wereld bekijken op videoplatforms zoals YouTube, Twitch of TikTok. Het betreffende onderzoek heeft tot doel aan het licht te brengen of het huidige regelgevend kader in staat is om het juiste evenwicht te vinden tussen 'empowerment' en bescherming van minderjarigen in hun hoedanigheid van mediaconsument en dit in het licht van user-generated content op videoplatforms. Hierbij wordt specifiek gefocust op schadelijke inhoud, gaming inhoud en gok(gerelateerde) inhoud. Of moet de regelgeving worden gewijzigd? Bij deze beoordeling moet rekening worden gehouden met snelle technologische veranderingen die van invloed kunnen zijn op de online audiovisuele markt voor kinderen. In het licht van het voorgaande is dit onderzoek bedoeld om duidelijkheid te creëren aangaande de juridische rechten en plichten in het kader van het delen van audiovisuele inhoud, in hoofde van de verscheidene actoren in de 'videoplatformwaardeketen', in het bijzonder de user-generated content creators (maar ook de videoplatforms, de kijkers, hun ouders, beleidsmakers en handhavingsinstanties, ten voordele van de rechtszekerheid. Tenslotte zal het voorgestelde onderzoek ook de handhavingsproblemen, zoals blijkt uit eerder onderzoek, in de context van online audiovisuele user-generated content bestuderen en aanpakken.

Datum:1 feb 2021 →  Heden
Trefwoorden:Audiovisual media law, user-generated content, influencers, vloggers, video-sharing platforms, children's rights
Disciplines:Andere rechten en juridische studies niet elders geclassificeerd, Informatierecht
Project type:PhD project