< Terug naar vorige pagina

Project

Mind the parents: Een transactioneel perspectief op de communicatieprocessen tussen school en ouders

Een leraar communiceert heel wat binnen de onderwijspraktijk. Toch wordt er aan dit functioneel geheel weinig aandacht besteed, zeker wat de communicatie met ouders betreft (EVALO, 2012). Nochtans kan een goede verstandhouding tussen school en ouders de academische, emotionele en sociale ontwikkeling van lerenden op een positieve manier beïnvloeden (De Coninck, Valcke & Vanderlinde, 2018). Ook binnen de literatuur zijn er hiaten zichtbaar. De huidige wetenschappelijke inzichten brachten vooral op het gedrags- en maatschappijwetenschappelijk perspectief op de relatie school – ouder in beeld, de onderliggende communicatieprocessen bleven nog onderbelicht. Dit onderzoek wil daarom de bestaande inzichten uit de literatuur aanvullen en verrijken vanuit een communicatiewetenschappelijk, transactioneel perspectief: het bepalen van de communicatoren en hun omgeving (focus 1), het onderzoeken van de boodschappen en kanalen (focus 2) en het versterken van de metacommunicatie van de communicatoren (focus 3). Door deze focussen wordt niet enkel de communicatiewetenschappelijke dimensie toegevoegd aan de bestaande literatuur. Dit onderzoek biedt ook opportuniteiten voor de onderwijspraktijk en de maatschappij: sterkere, communicatief vaardige professionals zorgen voor meer leerwinst bij leerlingen, maar ook voor een grotere ouderbetrokkenheid. De explorerende, eerder inductieve aard van dit onderzoek sluit aan bij kwalitatieve onderzoekmethodes: onder meer een case study zal uitgezet worden om de onderzoeksvragen te beantwoorden.

Datum:15 mrt 2021 →  Heden
Trefwoorden:Communication Science, Parental involvement, Social Sciences, Pedagogy
Disciplines:Communicatiewetenschappen niet elders geclassificeerd
Project type:PhD project