< Terug naar vorige pagina

Project

Belgische kunst op papier in Europees perspectief. 1918-1950 (BePAPER)

Dit project heeft tot doel het Belgische avant-garde 'werk op papier' (waaronder we autografische, unieke kunstwerken met papier als basismateriaal, zoals tekeningen, aquarellen, collages en papierassemblages rekenen) te bestuderen, ontmaskeren en promoten tussen 1918-1950. . Het project bouwt voort op de collectie 'werk op papier moderne kunst' van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België. Voor de periode ca. Van 1918 tot 1950 herbergt de collectie 2400 losse vellen en schetsboeken, waarvan de helft is gemaakt door Belgische avant-gardekunstenaars. Deze kunstenaars zijn onder meer de futurist Jules Schmalzigaug, de expressionisten Frits Van den Berghe, Joseph Cantré, Gustave De Smet, Constant Permeke, de constructivisten Jozef Peeters, Karel Maes, Felix De Boeck, Victor Servranckx, Edmond van Dooren en Pierre-Louis Flouquet, de surrealisten Paul Delvaux, René Margritte, ELT Mesens evenals de dadaïst Paul Joostens. Door de collectie 'werken en papier moderne kunst' van de KMSKB te ontsluiten en voort te bouwen, zal dit project het eerste zijn dat een overzicht en een omvattende studie biedt van het domein van de Belgische avant-garde werken op papier in een internationale context. Het zal daarmee aanzienlijk bijdragen tot een betere afbakening van de verzamelcategorie 'moderne werken op papier' of grafische kunst binnen de Europese kunstgeschiedenis tussen de jaren 1918 en 1950, dat wil zeggen tot en met de dageraad van CoBrA en de opkomst van de zogenaamde neo-avant-gardes. Dat zal ons in staat stellen om mogelijk late toe-eigeningstendensen binnen de Belgische avant-gardes en de opkomst van trends die al vooruit wijzen op de neo-avant-gardes onder de aandacht te brengen. Het project heeft drie hoofddoelstellingen. Ten eerste willen we onderzoeken waarom en hoe deze grote verscheidenheid aan Belgische klassieke avant-gardekunstenaars tijdens het interbellum op papier is overgestapt. Ten tweede streven we ernaar om de unieke KMSKB-collectie van werken op papier beter te ontsluiten door de bevindingen die in het onderzoek zijn opgedaan en door de ontwikkeling van open data-oplossingen. Ten derde willen we de resultaten van het project en de collectie van de KMSKB promoten via een database en internetplatform (wetenschappelijk en studentenpubliek), een (reizende) tentoonstelling en de publicatie van een catalogus (breder publiek) en via een lezingenreeks (studentenpubliek).

 

 

Datum:15 sep 2019 →  Heden
Trefwoorden:Belgian art on paper, 1918-1950
Disciplines:Geschiedenis van de kunsten