< Terug naar vorige pagina

Project

Veroudering, inhibitie en motorisch leren: een multimodale aanpak om neurochemie en netwerkinteracties in het brein te onderzoeken

 Het motorische leervermogen neemt af naarmate we ouder worden en kan vervolgens leiden tot een verminderde levenskwaliteit en onafhankelijkheid. Hoewel er evidentie is voor leeftijdsgebonden veranderingen in het brein in het algemeen, is het onduidelijk hoe veranderingen in neurochemie en functionele connectiviteit tussen regio’s gelinkt zijn aan de afname van het leervermogen. Om de neurale processen die aan de oorzaak liggen van een verminderd leervermogen bij ouderen te identificeren, hanteer ik een multimodale aanpak, bestaande uit beeldvorming- en niet-invasieve hersenstimulatietechnieken. De doelstellingen zijn drievoudig: Ten eerste, wil ik het effect van leeftijd aantonen op: (1) korte-termijn modulaties in de neurochemie van het brein tijdens het leren van een motorische taak en (2) leer-gerelateerde veranderingen in de connectiviteit tussen verschillende hersennetwerken. Ten tweede, zal ik identificeren of neurofysiologische maten van receptoractiviteit van neurotransmitters tijdens rust het leervermogen kunnen voorspellen in jongeren en vooral ouderen. Ten derde, zal ik de relatie tussen neurochemie en connectiviteit onderzoeken. Samenvattend biedt dit project de unieke mogelijkheid om de neuroplastische capaciteit bij ouderen te identificeren en kan het leiden tot effectieve, geïndividualiseerde interventiestrategieën met als ultiem einddoel om de functionele onafhankelijkheid bij oudere volwassenen te optimaliseren.
 

Datum:1 okt 2019 →  30 sep 2023
Trefwoorden:Aging, Functional connectivity, Motor learning, Transcranial magnetic stimulation (TMS), Electroencephalography (EEG), Gamma-aminobutyric acid (GABA)
Disciplines:Medische beeldvorming en therapie niet elders geclassificeerd, Neurofysiologie, Neurowetenschappen niet elders geclassificeerd, Motorische controle, Gerontologie en geriatrie niet elders geclassificeerd