< Terug naar vorige pagina

Project

Bepaling van steekproefvereisten voor modellering en rapportering van de (stabiliteit van) toegevoegde waarde schattingen van scholen: steekproefgrootte, mobiliteit van leerlingen tussen scholen en steekproef heterogeniteit.

In het kader van systemen voor de verantwoording van scholen gebruiken veel landen schattingen van de toegevoegde waarde (value added - VA) als indicatoren voor de onderwijskwaliteit of -effectiviteit van hun scholen. Een fundamentele kwestie op dit gebied is de (on)stabiliteit van VA-schattingen in de tijd, d.w.z. de mate waarin schooleffecten blijven bestaan in opeenvolgende cohorten leerlingen. VA-schattingen zijn minder stabiel, d.w.z. minder betrouwbaar, vooral voor basisscholen en voor scholen die zich aan het lage uiteinde van de prestatieverdeling bevinden. Voor scholen die al een risico lopen, wordt de inzet dus zeer hoog, omdat zij ten onrechte negatieve sancties opgelegd zouden kunnen krijgen. Hoewel onderzoeksresultaten beginnen aan te geven dat de steekproef verband houdt met de stabiliteit van VA-schattingen, ontbreken specifieke richtlijnen over met welke steekproefkenmerken rekening moet worden gehouden bij het modelleren en rapporteren van (de stabiliteit van) VA-schattingen. Het doel van dit project is dan ook om het effect van de omvang van de schoolsteekproef, de mobiliteit van leerlingen tussen scholen en de heterogeniteit van de schoolsteekproef op de stabiliteit van VA-schattingen te onderzoeken.

Datum:17 mei 2021 →  9 sep 2022
Trefwoorden:Value-added estimates, educational effectiveness
Disciplines:Primair onderwijs, Methodologie van pedagogisch en onderwijskundig onderzoek
Project type:PhD project