< Terug naar vorige pagina

Project

Krachtige digitale leerkansen voor iedereen. Naar een leidraad blended onderwijs voor laaggeletterde en NT2-cursisten in het Vlaamse volwassenenonderwijs. (OBPWO2021)

ecombineerd leren of blended onderwijs biedt potentieel heel wat voordelen voor volwassen leerders. Blended onderwijs maakt het mogelijk om (vaker) tijds- en plaatsonafhankelijk te leren én om meer op maat te werken. Voor volwassen leerders, die vaak nog andere verplichtingen hebben en voor wie een opleiding maximaal dient aan te sluiten bij hun noden en behoeften, kan dit de drempel verlagen om een opleiding te volgen. Die voordelen kunnen echter maar gerealiseerd worden mits het blended onderwijs doordacht wordt ontworpen, rekening houdend met een aantal belangrijke uitdagingen op het niveau van zowel de cursist, de docent als de centra voor volwassenenonderwijs. Op het niveau van de cursist spelen bijvoorbeeld uitdagingen die te maken hebben met digitale toegang en competenties, motivatie en het vermogen tot zelfregulering. Deze uitdagingen gelden voor alle cursisten maar worden op scherp gesteld voor laaggeletterde (anderstalige) volwassenen die over beperktere cognitieve vaardigheden en schoolse achtergrond beschikken. Ook het leren van een taal via blended onderwijs stelt specifieke uitdagingen. Centra voor volwassenenonderwijs én docenten zijn als gevolg van de COVID-19-pandemie meer dan ooit op zoek naar een doeltreffende aanpak van blended onderwijs om leerprocessen maximaal te bevorderen bij cursisten, in het bijzonder voor deze groep van laaggeletterde volwassenen en lerenden van Nederlands als tweede taal (NT2). Die groep dreigt nu immers meer dan ooit uit de boot te vallen. Dit onderzoeks- en ontwikkelproject heeft dan ook als doelstelling om in kaart te brengen en te concretiseren wat volgens wetenschappelijke literatuur kenmerken zijn van effectieve vormen van blended onderwijs voor laaggeletterde volwassen leerders en cursisten die Nederlands als tweede taal (NT2) leren, welke verwachtingen de betrokken actoren hebben rond effectief blended onderwijs, en op welke manier de randvoorwaarden kunnen worden vervuld om effectief blended onderwijs te integreren in het Vlaamse volwassenenonderwijs. Op die manier kunnen we bijdragen aan de realisatie van krachtige digitale leerkansen voor iedereen.

Datum:1 apr 2021 →  31 mrt 2022
Trefwoorden:adult learners, blended education
Disciplines:Migratie, Tweede taalverwerving