< Terug naar vorige pagina

Project

Patronen in spijbelen: Een optimal matching analyse van registratiedata van afwezigheden. (FWOTM988)

Het is bekend dat spijbelen de schoolprestaties van leerlingen
belemmert. Spijbelen is ook een voorspeller voor schoolgerelateerde
problemen en kan leiden tot vroegtijdig schoolverlaten. Er is nood
aan effectieve interventies om spijbelen aan te pakken, maar
interventies worden belemmerd door een gebrek aan betrouwbare
criteria om problematisch en niet-problematisch spijbelen van elkaar
te onderscheiden. In dit project leveren we een bijdrage aan die
beperkingen door de relatief nieuwe methode van 'optimal matching'
toe te passen en zo te zoeken naar patronen in timing, duurtijd en
volgorde van afwezigheden op school. We zullen deze patronen
bovendien ook in verband brengen met leerresultaten en ze valideren
aan de hand van een cross-nationale vergelijking tussen Vlaanderen
en Denemarken. Concreet zoeken we een antwoord op drie
onderzoeksvragen. (1) Kunnen we typische patronen van
afwezigheden op school identificeren? (2) Wat zijn de gevolgen van
deze patronen? En (3) zijn deze patronen verschillend in Vlaanderen
en Denemarken? Dit project zal uiteindelijk leiden tot het opstellen
van uniforme en gestandaardiseerde criteria voor het onderscheiden
van problematisch en niet-problematisch spijbelen. Op basis van
deze criteria zullen we op lange termijn stakeholders informeren over
de timing van mogelijke interventies en meer vergelijkend onderzoek
over spijbelen stimuleren.
Datum:1 nov 2020 →  1 jan 2023
Trefwoorden:Optimale afstemming, Conceptualisering, Probleem met schoolbezoek
Disciplines:Onderwijsbeleid, Onderwijs- en schoolpsychologie, Sociologie van kind, adolescentie en jeugd, Sociologie van het onderwijs