< Terug naar vorige pagina

Project

Het gebruik van educatieve technologie voor het ondersteunen van vroege wiskundige ontwikkeling

De vroege wiskundige vaardigheden van kinderen zijn belangrijke voorspellers van hun latere schoolse prestaties. Het ondersteunen van de ontwikkeling van deze vroege wiskundige vaardigheden wordt dan ook aanschouwd als een belangrijk doel van het onderwijs aan deze jonge kinderen (d.i. kleuteronderwijs). Meer en meer empirische en reviewstudies wijzen op het potentieel van educatieve technologie (ET) voor het bevorderen van de wiskundige leeruitkomsten van leerlingen in het lager en secundair onderwijs. Recent wijzen ook steeds meer empirische studies op het potentieel van ET om ook de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Ondanks deze toenemende erkenning van het potentieel van ET voor het stimuleren van de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen, en in tegenstelling tot de literatuur over oudere kinderen en leerlingen, ontbrak er in de literatuur echter een recente en allesomvattende systematische literatuurstudie over de effectiviteit van educatieve technologie voor het stimuleren van de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen. Het eerste doel van mijn doctoraatsproject was dan ook het uitvoeren van een systematische literatuurstudie over het thema (Studie 1). Op basis van deze literatuurstudie werden vervolgens twee kernthema’s geïdentificeerd die verdere systematische aandacht verdienen in het wetenschappelijk onderzoek over het gebruik van ET voor vroege wiskunde, namelijk: (1) de implementatie van ET in het domein van vroege wiskunde en (2) de effectiviteit van ET in het domein en de kindkenmerken die de effectiviteit van ET in het domein kunnen modereren. Deze twee kernthema’s vormden de basis voor de vier empirische studies in mijn doctoraatsproject (Studie 2- Studie 5).

Datum:1 okt 2018 →  31 aug 2021
Trefwoorden:educational technology, early childhood education
Disciplines:Vroegschoolse educatie
Project type:PhD project