< Terug naar vorige pagina

Project

Existentiële empathie: Een identificeerbaar therapeut-aspect dat bijdraagt tot een beter omgaan met de existentiële laag van psychotherapie

Existentiële bekommernissen zoals zinloosheid en doodsangst werden geïdentificeerd als trans-diagnostische factoren (Bruggen van et al., 2014). Psychotherapeuten en begeleiders voelen zich echter heel vaak niet bekwaam in het omgaan met de existentiële zorgen van hun cliënten (Hill, 2017; Lundvall et al., 2018). Ons project onderzoekt of existentiële empathie bijdraagt tot betere therapie. Existentiële empathie kunnen we begrijpen als de capaciteit van de therapeut om mee te resoneren met en aanwezig te blijven bij deze existentiële zorgen (Vanhooren, 2019). We onderzoeken (1) hoe therapeuten existentiële empathie beleven en of hoe dit hun interventies tijdens therapie beïnvloedt (process recall studie), (2) of existentiële empathie geassocieerd is met de outcome van therapie of we deze empathie kunnen identificeren als een therapeut effect (multilevel model studie), en (3) of specifieke therapie training rond existentiële zorgen een effect heeft op existentiële empathie, en welke trainingsaspecten als effectief worden ervaren (mixed-method studie). Trainingen in klinische psychologie, psychotherapie en begeleiding kunnen vervolgens aangepast worden om de existentiële empathie van de trainees te verhogen, zodat zij meer bekwaam worden in het omgaan met de existentiële zorgen van hun cliënten.

Datum:1 okt 2021 →  Heden
Trefwoorden:Empathy, Psychotherapy, Existential, Psychotherapy training
Disciplines:Klinische en counseling psychologie, Psychotherapie
Project type:PhD project