< Terug naar vorige pagina

Project

Luisteren voorbij de partituur: naar een geïntegreerd analytisch model voor hedendaagse instrumentale muziek

Dit project beoogt twee muziekanalytische benaderingen te integreren die vaak afzonderlijk worden beschouwd: historisch-analytisch onderzoek naar compositorische details in de partituur, en auditief-analytisch onderzoek naar de klankrealiteit. Het huidig onderzoek naar hedendaagse muziek richt zich meestal op analyse van partituren. Ondanks het feit dat we muziek niet kunnen ervaren zoals genoteerd in de partituur, is luisteren ernstig verwaarloosd op het gebied van muziekanalyse. In hoeverre wordt een onderliggend muzikaal systeem gecreëerd door de componist waargenomen in de akoestische realiteit? Om deze vraag te beantwoorden zal ik een nieuwe analytische methode ontwikkelen, gebaseerd op luisteren, die een aanvulling vormt op de traditionele benadering van partituur- en schetsgebaseerde analyse, terwijl ik tegelijkertijd het potentiële nut van recent ontwikkelde digitale geluidsanalysetools verken. De resultaten zullen 1. een methodologische doorbraak opleveren voor het analyseren van spatio-temporele complexiteit van hedendaagse muziekpraktijken en 2. een theoretisch model creëren voor de wisselwerking tussen auditieve-tekstuele bronnen, computerondersteunde analyse en menselijk luisteren.
Datum:15 okt 2021 →  14 okt 2022
Trefwoorden:music analysis, contemporary music, listening
Disciplines:Musicologie en etnomusicologie