< Terug naar vorige pagina

Project

Taaldiagnostiek bij meertalige kinderen: onderzoek naar een wetenschappelijk onderbouwd protocol om een typische tweetalige ontwikkeling te differentiëren van een taalontwikkelingsstoornis

Het Vlaams lager onderwijs telt 20-25% meertalige kinderen (Jaarboek Statistiek Vlaams onderwijs, 2019). Zowel ASHA (2004) als IALP (2011) benadrukken dat meertalige kinderen aangepaste diagnostiek nodig hebben. Er is echter tot op heden geen wetenschappelijk onderbouwd protocol voor taaldiagnostiek bij deze heterogene en complexe populatie. Masterproeven LAW toonden aan dat onder andere spontane taalanalyse in zowel de moedertaal als het Nederlands zinvol is. Naast gedragsmatig onderzoek biedt experimenteel EEG-onderzoek ook mogelijkheden voor de toekomst. Door het meten van hersenresponsen tijdens het luisteren naar natuurlijke spraak in Nederlands alsook in de moedertaal zou men de taalverwerking en taaldominantie op een objectieve en passieve manier in kaart kunnen brengen bij meertalige kinderen, zonder dat kennis van de moedertaal door de tester vereist is. Ondanks het potentieel en toepassingen bij volwassenen, werd deze EEG-techniek nog niet toegepast bij meertalige kinderen. Verder onderzoek moet uitmaken welke gedragsmatige en EEG methoden sensitief, specifiek en haalbaar zijn in de klinische praktijk op korte en lange termijn. Dit zal leiden tot maatschappelijke én economische valorisatie door (a) vermindering onder- en overdiagnose taalontwikkelingsstoornissen bij meertalige kinderen, (b) snellere start van interventie op maat, en (c) ontwikkelen van expertise bij logopedisten op vlak van taalontwikkelingsstoornissen bij meertalige kinderen.

Datum:1 okt 2021 →  Heden
Trefwoorden:language assessment, developmental language disorders, multilingual children
Disciplines:Spraak- en taaltherapie, Taalontwikkeling, Spraak-, taal- en gehoorwetenschappen niet elders geclassificeerd
Project type:PhD project