< Terug naar vorige pagina

Project

Naar een verrijkte vorm van gestandaardiseerd toetsen: De ontwikkeling van relevante leerwinstindicatoren op schoolniveau binnen het secundair onderwijs.

In nationale toetsen worden meestal toegevoegde waarde modellen (TWM) gebruikt om de bijdrage die scholen leveren aan de leerwinst van leerlingen te schatten. Hoewel statistisch valide, tonen TWM niet hoeveel leerwinst scholen maken, zijn ze complex om te begrijpen en reduceren ze schoolkwaliteit tot één getal. Hierdoor zijn de resultaten minder transparant en bruikbaar voor de beoogde doelen van schoolverbetering, -verantwoording en -keuze. Bovendien is echte leerwinst van scholen moeilijk te identificeren omwille van wijzigende leerlingenpopulaties binnen scholen tussen meetmomenten, irreguliere schoolloopbanen en het probleem dat snel-wijzigende administratieve scholen niet altijd samenvallen met echte, stabiele scholen. Dit onderzoek wil daarom 1) stabiele, echte scholen identificeren; 2) een multivariate indicator voor leerwinst van scholen ontwikkelen, rekening houdend met irreguliere schoolloopbanen ten gevolge van factoren zoals leerlingenmobiliteit, zittenblijven en tracking, en 3) lokale clusters van scholen identificeren en nagaan of de rol die scholen opnemen in hun cluster een goed selectiecriterium is om leerwinst tussen scholen te vergelijken. Administratieve data van de Vlaamse Overheid (2020) alsook beschikbare data van het LiSO-schoolloopbaan-onderzoek (2013-2019) zullen worden gebruikt worden om de onderzoeksvragen te beantwoorden. De resultaten leveren input voor de implementatie van de geplande, gestandaardiseerde toetsen in Vlaanderen.
Datum:1 okt 2021 →  Heden
Trefwoorden:students' inter-school mobility, educational and school effectiveness, learning progress, school performance indicatoren
Disciplines:Methodologie van pedagogisch en onderwijskundig onderzoek, Onderwijskunde op mesoniveau, Onderwijskunde op macroniveau