< Terug naar vorige pagina

Project

Student-leraren, leraren en onderwijsonderzoek: een longitudinaal onderzoek naar overtuigingen, attitudes en gebruik van onderwijsonderzoek als professionaliseringsstrategie

Het belang voor leraren van een onderzoekende houding, van het op de hoogte blijven over en doen van onderwijsonderzoek in functie van professioneel leren wordt in ruime mate beschreven in de literatuur. Toch blijkt dat dit niet evident door de hele beroepsgroep zo wordt gepercipieerd. In dit onderzoek willen we nagaan welke overtuigingen en attitudes leraren hebben inzake onderwijsonderzoek en hoe die gevormd worden, van in de lerarenopleiding tot in het lerarenberoep. Bovendien willen we de mate waarin en op welke manier onderwijsonderzoek zijn plaats krijgt binnen de professionaliseringsstrategieën van leraren in kaart brengen. Het gaat om een longitudinaal onderzoek dat zijn start zal kennen in de lerarenopleiding, met name binnen de verkorte educatieve masters aan de KU Leuven, binnen het opleidingsonderdeel Masterproef – Onderwijsonderzoek. We willen in de eerste plaats de overtuigingen en attitudes ten aanzien van onderwijsonderzoek van student-leraren in kaart brengen. Deze hebben niet alleen een grote invloed op hun directe gedrag en prestaties, maar zijn ook bepalend voor het verder raadplegen en uitvoeren van onderwijsonderzoek door leraren in hun verdere onderwijsloopbaan. Bovendien willen we te weten komen hoe die overtuigingen en attitudes evolueren gedurende het leraarschap, wat de rol is van een aantal variabelen hierin en hoe we hierop kunnen inspelen in de lerarenopleiding en vanuit professionaliseringsinitiatieven. Uiteindelijk doel is zo ook bij te dragen aan de versterking van een evidence-based/-informed leercultuur onder leraren.

Datum:1 okt 2021 →  Heden
Trefwoorden:educational research, teacher training, beliefs, attitudes, professionalisation
Disciplines:Lerarenopleiding en professionele ontwikkeling van leerkrachten
Project type:PhD project