< Terug naar vorige pagina

Project

Project Spaans Onderzoeksfonds "Alfabetización múltiple para aprendientes adultos en riesgo de lenguas adicionales"

Dit onderzoek wordt gefinancierd door het Spaans Federaal Onderzoeksfonds (PID2020-113460RB-I00; Ministerio de Economía y Competitividad. I+D+i Orientada a los Retos de la Sociedad; PI: M Carmen Fonseca Mora (Universidad de Huelva), 36.300,00€; samenwerking Universidad de Huelva, Universidad de Sevilla, Universidad de Córdoba, KU Leuven, Universidad Politécnica de Valencia, Universidad de Columbia (EEUU), Bratislava University).

Geletterdheid in een extra taal wordt een overlevingskoffer voor mensen die een nieuw leven willen opbouwen in een ander land, maar toch zijn niet alle volwassenen volledig geletterd. Het European Literacy Policy Network heeft een verslag voor Spanje opgesteld over de leesvaardigheid van volwassenen, met de nadruk op het deel van de bevolking dat minder goede resultaten heeft behaald. De resultaten werden geclassificeerd op basis van een aantal kenmerken zoals moedertaal, leeftijd, geslacht, gezinssituatie of werk. Mensen met een andere moedertaal dan Spaans behaalden niveau 1 of lager. Wat de leeftijd betreft, bleek uit de gegevens dat het aantal mensen met niveau 1 of lager met de leeftijd toenam. Naar geslacht scoorden meer vrouwen dan mannen op deze niveaus. Het verslag geeft ook aan dat de alfabetiseringsbehoeften van volwassenen meestal door NGO's of sociale diensten worden vastgesteld. De participatiegraad en de toegang tot volwassenenonderwijs zijn bijzonder laag (vooral vrouwen, die geen of minder onderwijs hebben genoten), nu ook de overheidsuitgaven als gevolg van COVID-2019 zijn teruggeschroefd. Daarom moet Spanje oplossingen vinden voor deze problemen, aangezien een gebrek aan geletterdheid in een extra taal sociale uitsluiting kan inhouden. Onderzoek over dit onderwerp richt zich op de socio-linguïstische problemen van migranten, maar minder studies houden rekening met het perspectief van inclusie van leden die daadwerkelijk moeten werken met kwetsbare bevolkingsgroepen. Wij denken dat bemiddeling een belangrijke strategie is om met dat doel om te gaan en dat toekomstige taalleraren, die gewoonlijk worden opgeleid om met gewone leerlingen te werken, hun leerproces kunnen aanvullen als zij zich bewust worden van de behoeften van laaggeletterde leerlingen. De pedagogie van multiliteracies, ontworpen door de New London Group, past goed bij dit doel, omdat de consumptie en productie van multimodale elementen, zoals visuele, auditieve, gesturale en linguïstische, de betekenisverwerking beïnvloeden en de ontwikkeling van geletterdheid beïnvloeden. Daarom zijn de hoofddoelen van onze studie tweeledig: enerzijds de behoeften van laaggeletterde jongvolwassenen in kaart brengen en hun multi-geletterdheidsprofiel beschrijven. Anderzijds, het analyseren van de overtuigingen van toekomstige taaldocenten over de noden van laaggeletterde leerlingen en het documenteren van de mogelijke verschuiving in overtuigingen en prestaties wanneer ze geconfronteerd worden met de uitdaging van multi-literacy praktijken voor deze cultureel en linguïstisch diverse leerlingen. Dit project is een multi-methods onderzoek dat kwantitatieve en kwalitatieve analyse vereist, en is verdeeld in drie verschillende fasen. Ten eerste omvat het de analyse van relevante literatuur. Ten tweede zullen de stilleesvaardigheid, de digitale competentie en de muzikale bekwaamheid van ongeveer 75 volwassen laaggeletterde taalleerders Spaans worden beoordeeld, evenals hun auditief werkgeheugen en fonologisch bewustzijn als controlemaatregelen. Een diepgaand gestructureerd interview levert gegevens op om hun linguïstisch-sociaal-culturele achtergronden te analyseren. Ten derde zullen 300 universiteitsstudenten die een lerarenopleiding volgen, ingewijd worden in multi-literacy ontwerpen voor laaggeletterde leerlingen. Hun taalbemiddeling en sociaal-emotionele vaardigheden zullen worden geëvalueerd. Verhalen van student-leraren over hun bewustzijn van de noden van laaggeletterde leerlingen en de agenda van leerkrachten over deze leerervaring zullen de mogelijke verschuiving in overtuigingen en prestaties van toekomstige taaldocenten aantonen bij het ontwerpen van materiaal voor cultureel en linguïstisch diverse leerlingen.

Datum:1 okt 2021 →  Heden
Trefwoorden:veelgeletterdheid, digitale competenties, lezen, muzikaliteit, socioemotionele vaardigheden, pluriculturele profielen, at risk leerders, sociale uitsluiting
Disciplines:Spaanse taal, Culturele en crossculturele psychologie, Onderwijs- en schoolpsychologie