< Terug naar vorige pagina

Project

Ontwerp en prestatie-evaluatie van EV-laadstationarchitecturen

De snelle invoering en integratie van elektrische voertuigen (EV) in het bestaande wisselstroomnet gaat gepaard met uitdagingen, zoals piekvermogen en een hogere energievraag. Om deze uitdagingen aan te pakken, zijn enerzijds lokale energieopwekking (bv. PV) en opslagsystemen voor batterijstroom (BESS) nodig. Anderzijds moeten meerdere laadoplossingen worden ontwikkeld en geïmplementeerd, gezien de uiteenlopende eisen van verschillende laadgebruiksgevallen.  

In vergelijking met het bestaande wisselstroomnet biedt het gelijkstroomnet een aantal voordelen, zoals minder conversiestappen, een groter vermogen, eenvoudige regeling enz. Bovendien zijn de belangrijkste elementen (EV, PV, BESS) die betrokken zijn bij de integratie van EV van nature gelijkstroom. Daarom kan een laadarchitectuur voor EV's worden ontworpen en geëxploiteerd via het wissel- of gelijkstroomnet met verschillende vermogensniveaus voor verschillende gebruikssituaties. Een optimaal ontwerp en een optimale werking van deze laadoplossingen zal bijdragen tot het verminderen van het piekvermogen, het beheren van de energievraag, het minimaliseren van de laad- en ontlaadverliezen en het verhogen van het investeringsrendement, enz......

Dit projectonderzoek richt zich op het ontwerp en de optimalisatie van laadarchitecturen voor EV. Er zullen EV-laadconcepten en meetopstellingen worden ontwikkeld om onderzoeksideeën te valideren met behulp van laboratoriuminfrastructuur. De verwachte resultaten zullen bijdragen tot een beter begrip van verschillende EV-laadgevallen. Bovendien zullen best practices voor optimale EV-laadarchitecturen en batterijwerking als EV of BESS worden verspreid.

Datum:12 okt 2021 →  Heden
Trefwoorden:DC-DC power converters, EV charging, Battery operation
Disciplines:Hernieuwbare energie en energiesystemen
Project type:PhD project