< Terug naar vorige pagina

Project

Het uitgeversbedrijf tussen winst en prestige: Een empirische analyse van het hedendaagse Zweedse literaire uitgeversveld in een tijdperk van digitale productie en globalisering.

Het uitgeverslandschap heeft de laatste decennia aanzienlijke veranderingen ondergaan die de manier waarop boeken worden geproduceerd, gemedieerd en geconsumeerd voorgoed hebben veranderd. Technologische vernieuwing en het primaat van de markt hebben onder meer geleid tot een sterk gepolariseerd uitgeversveld waar veel kleine en middelgrote huizen de concurrentie aangaan met enkele grote uitgeversgroepen en mediaconglomeraten. Digitalisering en de komst van het internet houden ook nieuwe kansen én uitdagingen in voor uitgevers. Hoe beïnvloeden en vormen een dominerende bestsellercultuur en wereldwijde trends als algoritmisering de literaire productie in een klein taalgebied als Zweden? Volgens welke logica’s en op welke beoordelingsgronden nemen literaire uitgevers beslissingen om een boek op de markt te brengen? Laten uitgevers zich uitsluitend door de markt leiden en verdwijnt literaire productie uit ‘artistieke noodzaak’ en ‘literaire vernieuwing’ zo naar de marge van het veld? Via een systematische analyse van diverse data wil dit project een empirisch onderbouwd antwoord formuleren op de vraag naar de rol, het functioneren en de positie van uitgeverijen in het hedendaagse literaire veld in Zweden.

Datum:1 nov 2021 →  Heden
Trefwoorden:Productielogica's, Literatuursociologie, Empirische literatuurwetenschap, Zweedse literaire veld
Disciplines:Sociologie van de kunsten, Vergelijkende literatuurstudies, Hedendaagse literatuur, Andere Europese literatuur, Sociologie van literaire teksten