< Terug naar vorige pagina

Project

Reperceptie van Chinoiserie architecturale stereotypen via geïllustreerde Engelse en Franse printed media (ca 1840-midden 20e eeuw)

Dalende drukkosten bevorderden de toegang van het publiek tot kennis; verfijnde gedrukte illustraties beantwoordden de groeiende smaak van de middenklasse. Dit kon alleen omwille van de revolutie in het wereldje van de drukkunst in de 19de eeuw. Door de groeiende belangstelling van het Britse en Franse imperialisme voor China, verschenen Chinoiserieën veelvuldig in verschillende Europese gedrukte media. Chinoiserie, is een dynamische term met verschillende connotaties, gaande van ‘conservatief’ tot ‘fantasie’, vervolgens tot ‘kleine Chinese voorwerpen’ en tenslotte een artistieke trend in 17de- en 18de-eeuws Europa, maar daalde in populariteit in de 19e eeuw. De verspreiding en de voorstelling van Chinoiserieën in de pers hebben echter een onmisbare context gecreëerd voor een nieuwe perceptie of ‘reperceptie’ van de Chinoiserie-architectuur in Europa, die voortaan niet meer statisch maar dynamisch was.  Aan de hand van The Illustrated London News (Engeland, 1842-1971), L'Illustration (Frankrijk, 1843-1944) en een reeks geïllustreerde reisgidsen en tentoonstellingscatalogi die populair werden van de 19de tot de vroege 20ste eeuw, verkent dit project de Europese ‘reperceptie’ van Chinoiserie-architectuurstereotypen die een revolutie onderging door de geïllustreerde pers. Bijgevolg worden vier hoofdvragen beantwoord: 1) Hoe werden de relevante prenten geproduceerd en verspreid? 2) Waarom zijn de publicaties in geïllustreerde media representatiever voor de perceptiewending van Chinoiserie-architectuur dan de architecturale monografieën tijdens de onderzochte periode? 3) Hoe stimuleerde de pers de ‘reperceptie’ door hun inhoud en verspreiding? 4) Welke nieuwe percepties van Chinoiserie werden via de pers tot stand gebracht en gevaloriseerd? De werkhypothesen van het proefschrift zijn: 1) De culturele en politieke strijd tussen Frankrijk en Groot-Brittannië over hun kolonialisme in China, en de algemene technologische vooruitgang vergemakkelijkten de wereldwijde verspreiding van de Chinoiserie-architectuur, vooral in Europa. 2) De onderhandeling tussen de mediaproducenten en het publieke forum dat door de pers werd gecreëerd, intrigeerde de ‘reperceptie’, waarin de complexiteit en de kritische noties van de Chinoiserie-architectuur heviger werden ontwikkeld dan in monografieën. Dit onderzoek positioneert zich als een interdisciplinair project tussen architectuurgeschiedenis, iconologie en mediastudie. Enerzijds zal het uitgebreid de constructie, iconografie, materiaal en betekenis van gebouwen demonstreren. Anderzijds zullen media-archieven en hun inhoud (beeld en tekst) worden gecategoriseerd volgens hun literaire vorm en gebouwtype voor vergelijkende studie, evenals kritische analyse. De afbeeldingen, inclusief gravures en foto's (vanaf de jaren 1870), dienen zowel als onderzoeksobject en -instrument om meer microscopische historische details te analyseren en feiten verder te verifiëren of en misverstanden te ontrafelen. Het comparatief lezen van 'gravure-foto’s' is ook een essentiële methode van dit onderzoek.

Datum:24 sep 2021 →  Heden
Trefwoorden:Chinoiserie, Media Publications, Reperception, Heritage, The Illustrated London News, L’Illustration
Disciplines:Bouwkundig erfgoed en renovatie, Geschiedenis en filosofie van media en communicatie, Erfgoed en culturele conservatie
Project type:PhD project