< Terug naar vorige pagina

Project

Het legitimeren van elitemeertaligheid: Taalbeleid, taalpraktijk en meta-pragmatisch bewustzijn in de internationale school

Dit project beoogt de linguïstische constructie van elitemeertaligheid in de internationale school te onderzoeken. Internationale scholen zijn dure, exclusieve onderwijsinstellingen die transnationaal onderwijs bieden aan expat-kinderen. Op grond van het gebrek aan academische kennis over hoe elitarisme op basis van taal zich manifesteert in/door concreet taalgebruik en over de legitimering van elitemeertaligheid, kijkt dit project specifiek naar (i) hoe taalgericht elitarisme in waarneembare taalpraktijk wordt geproduceerd in de school en in haar beleidsvorming; en (ii) hoe een stratificatie van taalgebruik meta-pragmatisch door sociale actoren wordt gelegitimeerd als een waardevol, respectabel en gerechtvaardigd educatief bezit, ondanks de bijdrage van zulke processen aan sociale stratificatie en de bredere maatschappelijke ongelijkheden die deze in stand houden. Deze casestudy volgt een linguïstisch etnografische en interactionele sociolinguïstische benadering. Concreet houdt dit een getrianguleerde analyse in van een uitgebreide dataset, bestaande uit onder andere interviews, opnames van klasinteractie, beleidsdocumenten, posters en borden, dagboeken van leerlingen over taalgebruik en taalportretten. Op deze manier genereert dit project (i) empirisch vernieuwende inzichten over de linguïstische constructie en legitimering van elitarisme op basis van taal en bijgevolg ook (ii) een conceptueel verfijnd en verrijkt begrip van taalgericht elitarisme in het onderwijs.
Datum:1 nov 2021 →  31 okt 2022
Trefwoorden:INCLUSIEF ONDERWIJS, MINDERHEIDSTAAL
Disciplines:Discourse studies, Pragmatiek, Sociolinguïstiek
Project type:Samenwerkingsproject