< Terug naar vorige pagina

Project

Een grammatica van het schooltoneel. Over het creëren van artistieke beschouwingsruimte binnen theatermaken als wereldgerichte praxis in opleidingen woordkunst-drama van het Vlaamse kunstsecundair onderwijs (KSO).

Theater raakt altijd aan de wereld. Het maakproces biedt tijd en ruimte om samen bij de wereld stil te staan en vervolgens wordt de wereld in getransformeerde vorm weer aan een publiek ontsloten.Vanuit die overtuiging exploreer ik in het onderzoek hoe ik als dramadocent in de opleiding ‘woordkunst-drama’ van het Vlaamse Kunstsecundair onderwijs (KSO) de dramaklas kan begrijpen als en transformeren tot een repetitieruimte waar ‘wereld ontsloten wordt’ als basis voor collectief theatermaken. Deze benadering noem ik het ‘schooltoneel’, gestoeld op het idee van de school als ‘vrijetijd’ (scholè) die het mogelijk maakt om de wereld ‘tussen haakjes’ te plaatsen, te beschouwen, erdoor geraakt te worden en zich er als jongere toe te verhouden.In deze wereldgerichte benadering van drama-educatie focus ik dus niet louter op het trainen van spelers- en makerscompetenties van jongeren, maar onderzoek ik hoe ik samen met hen een collectieve beschouwingsruimte kan creëren binnen een artistiek creatieproces. ‘Beschouwing’ benader ik in het onderzoek dus als een scheppende daad. Daarbij onderzoek ik hoe verschillende perspectieven en stemmen aan bod kunnen komen, zodat de beschouwingsruimte een meerstemmige ruimte wordt waarin de wereld in haar rijkdom wordt benaderd. Pluraliteit is dus essentieel. Tot slot exploreer ik hoe deze immateriële beschouwingsruimte ook artistiek en materieel kan uitgroeien tot een tastbare theatrale ruimte die ‘ontsloten’ kan worden voor een publiek.Binnen het (educatieve) ontwerponderzoek als gehanteerde onderzoeksstrategie zet ik drie eigen theatermaakprojecten op in het KSO als praktijkexperimenten. Deze projecten worden geconfronteerd met projecten van collega-dramadocenten en gevoed vanuit de praktijk van een aantal (hedendaagse) theatermakers die bij deze wereldgerichte benadering aansluiten.Finaliteit van het onderzoek is een beschrijving van de ‘grammatica’ van het schooltoneel als een methodisch- didactisch kader dat inzoomt op werkvormen om een collectieve beschouwingsruimte te openen waarin blootstelling aan de wereld mogelijk is én op manieren om deze ruimte theatraal te ontsluiten.
Datum:1 jan 2022 →  2 jun 2022
Trefwoorden:drama education, Kunstsecundair Onderwijs (KSO), wereldgericht theatermaken, beschouwing
Disciplines:Voorstelling, Curriculum en pedagogiek van kunsten, media en communicatie, Onderwijs, cultuur en maatschappij niet elders geclassificeerd, Secundair onderwijs
Project type:PhD project