< Terug naar vorige pagina

Project

Effectieve leeromgevingen in de b-stroom van de eerste graad van het secundair onderwijs

Alle leerlingen kwaliteitsvol onderwijs bieden vormt voor de kwetsbare groep jongeren in de B-stroom van de eerste graad secundair onderwijs een bijzondere uitdaging. Recente onderzoeksresultaten tonen aan dat veel van deze leerlingen de minimumdoelstellingen niet behalen. Een algemene vorming is voor deze leerlingen nochtans cruciaal om te kunnen meedraaien in onze complexe maatschappij, en deze mee vorm te geven. Een basisgeletterdheid is noodzakelijk om volwaardig te kunnen deelnemen aan het maatschappelijke leven. De leraar en zijn team vormen de spilfiguur in de realisatie van die basisvorming. Daarom is er nood aan kennis over kenmerken van effectieve leeromgevingen in de B-stroom van de eerste graad secundair onderwijs en over de voorwaarden om dit te kunnen realiseren. Met dit doctoraatsonderzoek willen we (1) inzichten uit de wetenschappelijke literatuur in kaart brengen inzake effectieve didactische principes voor de diverse populatie in de B-stroom, (2) de huidige situatie in de B-stroom in kaart brengen, (3) toegepaste praktijken aftoetsen aan de effectieve principes zoals blijkt uit de literatuur en (4) een selectie van praktijken kritisch analyseren wat betreft hun effectiviteit en voorwaarden. De resultaten van deze vier luiken worden vervolgens gebundeld in een professionaliseringstraject waaraan een kleinschalige evaluatie wordt gekoppeld. Dit doctoraatsonderzoek zal bijdragen aan de internationale literatuur over effectieve leefomgevingen in het beroepsonderwijs en zal resulteren in direct hanteerbare wenken voor leraren(teams) ter ondersteuning van de verdere implementatie van de eindtermen en de eindtermen basisgeletterdheid.

Datum:22 sep 2021 →  Heden
Trefwoorden:secondary education, Effective learning environments, Vocational education
Disciplines:Secundair onderwijs, Lerarenopleiding, Onderwijspsychologie en educatief ontwerp, Curriculum en pedagogiek van beroepsonderwijs en training
Project type:PhD project