< Terug naar vorige pagina

Project

De aanpak van georganiseerde voertuigencriminaliteit door het ontwikkelen van barrières om de online handel in gestolen voertuigen en voertuigonderdelen tegen te gaan (V-BAR)

V-BAR onderzoekt de criminele markten van voertuigdiefstallen en voertuigonderdelen in de Europese Unie. Op basis van logistieke analyses van deze markten in 6 EU-lidstaten zal V-BAR een Europees barrièremodel van georganiseerde voertuigdiefstal en gestolen voertuigdelen ontwikkelen. V-BAR zal 2 belangrijke resultaten opleveren:

  1. één studierapport van 6 nationale barrièremodellen inzake georganiseerde voertuigcriminaliteit en;
  2. 1 handboek over een Europees barrièremodel inzake georganiseerde voertuigcriminaliteit.

Naast deze 2 belangrijke resultaten zal het project 2 internationale workshops en 1 slotconferentie opleveren. Voor elke stap van het criminele proces tracht V-BAR de volgende resultaten te genereren:

  1. een betere samenwerking en communicatie tussen wetshandhavingsdiensten en publieke en private partners op basis van een multi-agency benadering.
  2. het genereren van strategische analyses en het bijdragen aan inlichtingengestuurde onderzoeken op basis van inzichten in de logistieke processen van georganiseerde voertuigcriminaliteit
  3. het vergroten van de capaciteit van de belanghebbenden om barrières op te werpen ter voorkoming of verstoring van georganiseerde voertuigcriminaliteit.

Potentiële begunstigden van de inzichten van het V-BAR-project op korte termijn zijn nationale wetshandhavingsdiensten, Europol, douaneautoriteiten en particuliere stakeholders die zich bezighouden met e-handel. Aangezien er wellicht beleidsmaatregelen moeten worden aangepast of goedgekeurd om te voorkomen dat criminelen misbruik maken van processen zoals productie, registratie, verkoop, reparatie en handel in voertuigen en voertuigonderdelen, zijn de begunstigden op middellange en lange termijn de betrokken EU-autoriteiten op het gebied van justitie en binnenlandse zaken, nationale en EU-wetgevers en beleidsmakers, nationale en EU-hoofden of -functionarissen van transportdiensten, particuliere belanghebbenden zoals verzekeringsmaatschappijen, autofabrikanten. Op lange termijn wordt verwacht dat V-BAR zal bijdragen tot de preventie van georganiseerde voertuigcriminaliteit door doeltreffende barrières op te werpen en de samenwerking en informatie-uitwisseling tussen de betrokken publieke en particuliere belanghebbenden te verbeteren, onder meer via een nauwe samenwerking met ENAA.

Datum:1 jan 2022 →  31 dec 2023
Trefwoorden:barrièremodel, georganiseerde eigendomscriminaliteit, georganiseerde voertuigencriminaliteit, georganiseerde criminaliteit
Disciplines:Politiebestuur, procedures en praktijk, Veiligheid, preventie en politie, Oorzaken en preventie van criminaliteit, Criminografie en methoden van criminologisch onderzoek