< Terug naar vorige pagina

Project

Oxytocine en de ontwikkeling van gehechtheid: een blik voorbij de verwachting?

Veilige gehechtheid of het vertrouwen van kinderen in de steun van de meest belangrijke zorgfiguren hangt samen met vele positieve ontwikkelingsuitkomsten zoals sociale en academische competenties, en mentale en fysieke gezondheid. Toch zijn de mechanismen die verklaren hoe vertrouwen ontwikkelt weinig bekend. Toenemend wordt gewezen op de rol van hormonen zoals oxytocine om de ontwikkeling van vertrouwen te verklaren. Oxytocine zou sociaal leren stimuleren door een gevoel van troost en vertrouwen te activeren na het ervaren van zorg tijdens stress. Daarom raakten onderzoekers ook erg geïnteresseerd in het toedienen van oxytocine om sociale problemen te behandelen bij individuen met een eerder aversieve sociale leergeschiedenis. In contrast, toonden ons eigen en internationaal onderzoek echter aan dat de rol van oxytocine mogelijks niet goed begrepen is. Namelijk, een aversievere sociale leergeschiedenis lijkt het effect van toegediende oxytocine teniet te doen. In het huidige project willen we een alternatieve hypothese toetsen, met name dat oxytocine de gevoeligheid van individuen onderdrukt om informatie waar te nemen die sociale verwachtingen tegenspreekt. We zullen nagaan of dit de inconsistente bevindingen uit het oxytocine onderzoek kan verklaren. Dit zou de theorie over oxytocine en de invloed ervan op de ontwikkeling van vertrouwen fundamenteel veranderen. Bovendien zou dit een bijdrage leveren aan het debat over het gebruik van oxytocine als behandeling.

Datum:2 nov 2021 →  Heden
Trefwoorden:Attachment, Oxytocin, Dopamine, Middle childhood, Animal research
Disciplines:Biologische psychologie, Leren en gedrag
Project type:PhD project