< Terug naar vorige pagina

Project

Sabbatperiode J L Spilt: Co-regulatie in nabije leraarleerlingrelaties

In de laatste 30 jaar is er in toenemende mate belangstelling geweest voor onderzoek naar de affectieve kwaliteit van dyadische leraar-leerlingrelaties. In de literatuur wordt de leerkracht-leerlingrelatie wel beschreven als een “secundaire” of “ad-hoc” gehechtheidsrelatie en worden leerkrachten beschouwd als “secundaire” of “ad-hoc” gehechtheidsfiguren. Daarmee wordt bedoeld dat leerkrachten de functies van veilige haven en veilige basis vervullen voor kinderen wanneer primaire gehechtheidsfiguren afwezig zijn. Gerelateerd aan de functie van veilige haven is het co-reguleren van emoties. Wanneer kinderen stress ervaren of emotioneel van streek zijn (boos, gefrustreerd, verdrietig, …), zoeken zij nabijheid en steun bij de leerkracht. Vooral voor jonge leerlingen en leerlingen met beperkte zelfregulatievaardigheden is het belangrijk dat de leerkracht optreedt als “co-regulator” van emoties wanneer er sprake is van stress. Wanneer en hoe fungeren leerkrachten als “co-regulator”? En hoe belangrijk is dit voor de (emotionele) zelfregulatie van leerlingen? Deze sabbatsperiode wil ik gebruiken om deze vragen te bestuderen in de literatuur en nieuw onderzoek uit te werken om de hiaten in onze kennis op te vullen (herbronnen in functie van toekomstig onderzoek). Daarnaast is het de bedoeling om de eerste resultaten van het al lopende onderzoek (FWO Krediet aan Navorsers) naar emotiedialogen tussen leerkrachten en leerlingen in het buitengewoon onderwijs te analyseren en te publiceren (wetenschappelijk artikel). Ten slotte is het de bedoeling om de bestaande wetenschappelijke kennis die we opgebouwd hebben samen te brengen in een boek voor (Nederlandstalige) professionals in de leerlingenbegeleiding met in het bijzonder aandacht voor Leerkracht Leerling Interactie Coaching (LLInC) en in nauwe samenwerking met dr. H. Koomen, Universiteit van Amsterdam (wetenschapscommunicatie).

Datum:1 sep 2021 →  31 dec 2021
Trefwoorden:teacher-child relationships, coaching, co-regulation
Disciplines:Onderwijs- en schoolpsychologie