< Terug naar vorige pagina

Project

De Geschoolde Samenleving Index: over het meten van het toegenomen belang van onderwijs en zijn maatschappelijke gevolgen vanuit een globaal perspectief (FWOTM1072)

Dit project bestudeert de groei van ‘geschoolde samenlevingen’, een
stille revolutie waarin onderwijs geleidelijk een centrale en
autoritatieve institutie in de samenleving wordt. Ik onderzoek crossnationale variatie in de verschillende dimensies van ‘geschoolde
samenlevingen’ en de directe en indirecte effecten daarvan op het
denken, voelen en handelen van burgers. Concreet zoek ik een
antwoord op drie onderling samenhangende onderzoeksvragen. Ten
eerste, variëren landen in de verschillende dimensies van de groei
van de geschoolde samenleving en hoe verhouden die dimensies
zich tot elkaar? Daartoe construeer ik de Geschoolde Samenleving
Index, een samengestelde indicator of typologie die de variatie in het
ontwikkelingsniveau van een geschoolde samenleving weerspiegelt.
Ten tweede, voorspelt deze indicator of typologie relevante
maatschappelijke uitkomsten? Ten derde, hoe variëren de effecten
van de groei van de geschoolde samenleving voor verschillende
subgroepen (bijv. gebaseerd op gender en religiositeit)? Om deze
vragen te beantwoorden, ontwikkel ik een globaal vergelijkende en
publiek beschikbare dataset op basis van gegevens uit internationale
databanken en inhoudsanalyses en voer ik indicator- of typologieconstructie-analyses uit. Ik koppel deze gegevens aan
enquêtegegevens van de WVS en EVS en onderzoek welke effecten
de groei van de geschoolde samenleving heeft op religiositeit,
politieke participatie en gevoelens van sociale malaise/anomie.
Datum:1 nov 2021 →  Heden
Trefwoorden:De geschoolde samenleving, rensoverschrijdend vergelijkend onderzoek, Onderzoek sociale indicatoren
Disciplines:Vergelijkende en historische sociologie, Groeps- en interpersoonlijke relaties, Sociale differentiatie, stratificatie en sociale mobiliteit, Sociologie van het onderwijs, Politieke psychologie