< Terug naar vorige pagina

Project

'Connecting the dots': Onderzoek naar een geïntegreerd model voor traditionele en hedendaagse uitvoerende muzikale praxis.

In 'Connecting the dots' worden de uitdagingen onderzocht die verbonden zijn aan het hedendaagse dualistische profiel van de klassiek geschoolde uitvoerende musicus. Als oplossing wordt een model voor muzikale praxis ontworpen dat traditionele en niet-traditionele artistieke en meta-artistieke vaardigheden structureel integreert. In het 19de-eeuwse formalistische perspectief was een perfecte vertolking van een partituur het ultieme doel voor een uitvoerend musicus. Lange tijd voldeed dit aan de verwachtingen van het publiek - dat zich richtte op virtuositeit - en van componisten, voor wie de uitvoerder diende als medium om hun werk op de meest accurate manier over te brengen. Maar de verwachtingen zijn veranderd, en de laatste decennia staat deze traditionele constructie onder druk. Dit stelt ons voor een fundamentele nood: de klassieke muziek-praktijk aanpassen aan de vereisten van vandaag, zonder de kwaliteit, de waarden en de tradities van het beroep te verliezen. Dit doctoraatsonderzoek richt zich op de mogelijkheden, kansen en uitdagingen die dit proces van herprofilering met zich meebrengt, en beoogt het ontwerpen van een geïntegreerd model dat de traditionele en niet-traditionele artistieke en meta-artistieke vaardigheden en competenties combineert. In tegenstelling tot de formalistische benadering, beschouwt het sociaal-culturele perspectief muziek als een functionele praxis binnen een specifieke sociaal-culturele situatie, een belichaamde en zeer diverse sociale praxis binnen een geïntegreerd netwerk van sociaal gesitueerde muzikanten en publiek. In dit onderzoeksproject worden artistieke creaties in niet-traditionele settingen ontwikkeld als een exemplarische context waar conventionele en innovatieve praktijken en verwachtingen elkaar ontmoeten. De interactieve processen van creatie, repetitie en uitvoering worden onderzocht om de mate en intensiteit te bepalen van participatieve zintuiglijke activiteiten die plaatsvinden tussen de verschillende actoren, hoe ze worden waargenomen en geïnterpreteerd, en wat de artistieke gevolgen zijn. Dit brengt ons bij de onderzoeksvraag: Welk(e) model(len) van muzikale praxis die traditionele uitvoeringspraktijk en métier verzoenen met hedendaagse vereisten kunnen worden ontworpen door onderzoek te doen naar de processen van participatieve sense-making in niet-traditionele artistieke creaties? Het onderzoek wordt gesitueerd in een reeks projecten over een periode van vier jaar. Elk project dient als een experiment waarin praktijkgericht onderzoek plaatsvindt. De artistieke praktijk vormt hierin een discours met bepaalde (impliciete) betekenissen, gevormd door artistieke handelingen. Tijdens het creatieve proces vullen kunstenaars deze betekenissen voortdurend in door (onbewust) artistieke doelen te stellen, keuzes te maken, (re)acties te ondernemen. Om individuele acties en hun impact te kunnen identificeren, analyseren en verbinden, moeten ze van een impliciet, intuïtief niveau naar een niveau van herkenning en begrip worden getrokken. Observaties van de artistieke praktijk leveren materiaal op, waarvan fragmenten worden geselecteerd voor 'stimulated recall' en discussie in semi-gestructureerde interviews. Op deze manier wordt inductief en participatief gezocht naar antwoorden op de vragen over wat (artistieke doelen, keuzes, acties, repercussies...?), hoe (is dit ontstaan en ontwikkeld?) en waarom (zijn er keuzes gemaakt, etc?). Het integreren van deze reflectieve laag in het creatieve proces vergroot de mogelijkheid om onderbouwde keuzes te maken, deze te integreren in proces en inhoud, en de intensiteit van de sense-making relatie te vergroten. De bevindingen van elk project zullen verwerkt worden in een rapport, en gebruikt worden in het volgende project. De resultaten zullen verder gebruikt worden in het ontwerp van een creatief-performatief proces-beschrijvingsmodel voor muzikale praxis.
Datum:1 dec 2021 →  Heden
Trefwoorden:UITVOERINGSPRAKTIJK
Disciplines:Muziekuitvoering, Dramaturgie, Voorstelling
Project type:Samenwerkingsproject