Project
Life Cycle Engineering: recht op reparatie
De steeds kortere functionele levensduur van producten staat vaak niet in verhouding tot de energie-input en materiaalbronnen die in de vervaardiging ervan worden geïnvesteerd. Vroegtijdige uitval van producten is een bron van frustratie voor eindgebruikers die de voorkeur geven aan betere reparatiemogelijkheden dan de fabrikanten en distributeurs tegenwoordig voor de meeste productcategorieën bieden. De grenzen van de bereidheid om een levenslange reductie te accepteren lijken steeds vaker te worden bereikt. Het ‘recht op reparatie’ is een begrip dat in deze context steeds meer zichtbaar wordt. Nieuwe opties voor toegang tot informatie en logistieke oplossingen voor de levering van reserveonderdelen, evenals gedistribueerde productiemogelijkheden die worden geboden door 3D-printtechnieken, creëren nieuwe perspectieven voor reparatiestrategieën. Het verkennen hiervan met partners van productontwikkelaars/fabrikanten, vertegenwoordigers van consumentenorganisaties en van reparatiegerichte burgerinitiatieven levert een nieuwe onderzoeksuitdaging op.