< Terug naar vorige pagina

Project

HOI - Hoger Onderwijs voor Iedereen: Een intersectionele analyse van in- en uitsluitingsmechanismen in het hoger onderwijs

Het onderzoeksdoel is een intersectionele analyse van de

in/uitsluitingsmechanismen in hoger onderwijs voor studenten met

een migratie-achtergrond en uit socio-economisch kwetsbare

groepen. Hoewel studies de kwetsbare positie van deze groepen

hebben vastgesteld voor zowel de in- en doorstroom in hoger

onderwijs, bestudeerden slechts weinig studies de onderliggende

processen die aan de basis liggen hiervan. Daarom onderzoekt dit

project barrières en ondersteuningsbronnen binnen het hoger

onderwijs op een omvattende manier. Daartoe worden twee

perspectieven gehanteerd: het agency perspectief (d.w.z. de student)

en het systeemperspectief (d.w.z. de docent en het instituut van

hoger onderwijs). Dit resulteert in drie onderzoeksdoelstellingen: 1)

een grondige analyse van hoe studenten omgaan met mogelijke

barrières en steun in het hoger onderwijs met betrekking tot

studieactiviteiten, interacties met peers en docenten, en institutionele

cultuur; 2) een diepgaande analyse van hoe systemische barrières in

de hoger onderwijscontext zich uiten in het discours van docenten,

het curriculum en de onderwijsactiviteiten; 3) een analyse van sociale

ongelijkheid als gevolg van de opkomst van digitaal en zelfregulerend

leren, evoluties die versnellen door de corona-pandemie

en die de kwetsbare positie van deze groepen kunnen versterken.

Hierdoor biedt dit project een 360° beeld van mechanismen voor

"Hoger Onderwijs voor Iedereen" op individueel, interpersoonlijk &

institutioneel niveau.

Datum:1 apr 2022 →  Heden
Trefwoorden:diversiteit, Kwalitatief onderzoek, inclusief onderwijs
Disciplines:Hoger onderwijs, Inclusief en speciaal onderwijs, Sociologie van het onderwijs