< Terug naar vorige pagina

Project

Camouflage bij autisme: de relatie met genderidentiteit en omgevingsfactoren

Autismespectrumstoornis (hierna autisme) is een neurologische ontwikkelingsstoornis die wordt gekenmerkt door tekorten in sociale communicatie en interactie en beperkte en repetitieve interesses en gedragingen. Hoewel autisme wordt gediagnosticeerd op basis van waarneembare sociale en niet-sociale gedragskenmerken, is er een groeiende erkenning dat autistische personen in specifieke contexten niet-autistisch kunnen lijken. Zo kunnen autisme-kenmerken minder uitgesproken zijn afhankelijk van de sociale context. Het fenomeen van het verbergen van autistische trekken wordt ook wel 'camouflage' genoemd, en kan bewust of onbewust gebeuren. Hoewel het huidige onderzoek naar camoufleren bij autisme veelbelovend is, staat het nog in de kinderschoenen.Er nog veel hiaten in het onderzoek die belemmeren dat we het fenomeen van camouflage vanuit verschillende perspectieven op het spectrum volledig begrijpen. Opvallend afwezig in camouflageonderzoek is de invloed van genderidentiteiten en de impact van omgevingsfactoren op camouflage. Over het algemeen heeft onderzoek de nadruk gelegd op traditionele genderrollen, met een opvallend gebrek aan opname van verschillende genderidentiteiten in steekproeven. Bovendien is onderzoek naar de invloed van omgevingsfactoren op de camouflage-ervaring beperkt, aangezien camouflage binnen onderzoek grotendeels wordt gezien als een constructie binnen een individu. Veel autistische volwassenen binnen het huidige onderzoek hebben verklaard dat camouflagestrategieën zich in hun vroege adolescentie ontwikkelden. Het zou dus de moeite waard zijn om ook te onderzoeken hoe omgevingsfactoren van invloed zijn op camouflagegedrag. Dit doctoraatsonderzoek heeft tot doel de sociale factoren, gebeurtenissen en ervaringen te begrijpen die samenhangen met camoufleren bij autisme. Ik zal daartoe de hierboven genoemde lacunes op het gebied van autistische camouflageonderzoeken. Voor dit onderzoek zullen één systematische review en drie empirische studies met betrekking tot de drie bovengenoemde onderzoeksgebieden worden uitgevoerd. Omdat het onderzoek binnen de drie voorgestelde onderzoeksgebieden nog in de kinderschoenen staat, is het van het grootste belang om uit de eerste hand verhalen van autistische personen te verzamelen om hun ervaringen te begrijpen en te documenteren Ik zal kwalitatieve onderzoeksmethoden gebruiken om waardevolle en gedetailleerde beschrijvingen te kunnen maken van een complex fenomeen als camoufleren bij autisme

Datum:29 mrt 2022 →  5 okt 2023
Trefwoorden:Camouflaging, Autism, ASD, Special Needs Education, Gender Diversity, Autism Spectrum Disorder, Education, Gender, Mental Health, Camouflage
Disciplines:Algemene psychologie niet elders geclassificeerd, Inclusief en speciaal onderwijs, Beperkingen en ontwikkelingsstoornissen
Project type:PhD project