< Terug naar vorige pagina

Project

Naar een verrijkte vorm van gestandaardiseerd toetsen: De ontwikkeling van relevante leerwinstindicatoren op schoolniveau binnen het secundair onderwijs.

Het centrale thema van het project is het ontwikkelen van een indicatorenset die geschikt is om de leerwinstresultaten van de toekomstige, door de Vlaamse overheid geplande, gestandaardiseerde toetsen te rapporteren aan secundaire scholen. De indicatorenset moet rekening houden met het longitudinaal aspect van een leerwinstmeting en met de complexiteit van de trajecten door het Vlaams secundair onderwijs (leerlingmobiliteit tussen scholen, zittenblijven, stromen tussen onderwijsvormen, vroegtijdig schoolverlaten). Het project behandelt de volgende onderzoeksvragen: (a) Hoe kan men reële stabiele scholen afbakenen? (b) Hoe kan een (multivariate) indicator van leerwinst in een secundaire school het bivariate patroon van prestatiescores in de school gepast weergeven; rekening houden met het bestaan van de verschillende onderwijsvormen, met de mobiliteit tussen onderwijsvormen en tussen scholen, met zittenblijven en vroegtijdig schoolverlaten; additief, compleet en robuust zijn en geschikt zijn voor schoolfeedback en monitoring? (c1) Hoe kan men lokale scholenclusters, die complete trajecten door het secundair onderwijs verzorgen, afbakenen? (c2) Hoe kan men scholen van elkaar onderscheiden inzake hun rol binnen de lokale scholencluster?

Datum:11 mrt 2022 →  Heden
Trefwoorden:inter-school mobility, educational and school effectiveness, learning progress, school performance indicators, school markets
Disciplines:Methodologie van pedagogisch en onderwijskundig onderzoek, Onderwijskunde op mesoniveau, Onderwijskunde op macroniveau
Project type:PhD project