< Terug naar vorige pagina

Project

Huisvestingsomstandigheden en voedingsgewoonten van consumenten: Perspectieven van verschillende stakeholders.

De verbanden tussen woningtype (met een focus op appartementen), keukeninfrastructuur en eetgewoonten werden tot dusver zelden onderzocht. Vertegenwoordigers van de bouwsector geven aan druk te ondervinden om appartementen met steeds kleinere keukens te ontwerpen in de veronderstelling dat consumenten niet zo vaak zullen koken.1 Wanneer huisbereide maaltijden worden vervangen door kant-en-klare afhaalmaaltijden, kunnen negatieve gevolgen op voedingspatronen en gezondheid verwacht worden.2 Bovendien zal het verband tussen de woonsituatie en eetgewoonten waarschijnlijk een ongunstigere impact hebben op mensen met een lagere sociaaleconomische status (SES), en dit vooral in stedelijke gebieden. Gezinnen met een lagere SES wonen vaak in kleinere en kwalitatief minder goede woningen (met keukens van mindere kwaliteit) vanwege de betaalbaarheid van de woning. Veel voedingsgerelateerde ziekten komen vaker voor bij mensen met een lagere SES (versus gezinnen met een hogere SES) en de huisvestingsomstandigheden kunnen deze ongelijkheden verder versterken.3 Daarnaast kan dit leiden tot een mogelijk verlies aan voedselvaardigheden bij kinderen en adolescenten, aangezien zij zo de kans mislopen om deze vaardigheden thuis te leren voordat ze zelfstandig gaan wonen. Tenslotte kan de beperkte aankoop van verse levensmiddelen om thuis maaltijden te bereiden gevolgen hebben voor de lokale detailhandel in verse levensmiddelen. Een gebrek aan vraag kan leiden tot lokale voedselomgevingen waar versverkopers worden vervangen door afhaalrestaurants. Dit project heeft als doel de onderlinge verbanden tussen woningtype, keukeninfrastructuur en lokale voedselomgevingen te begrijpen om mogelijkheden binnen de voedselindustrie en detailhandel te identificeren ter bevordering van gezondere voedingspraktijken, vooral bij consumenten met een lagere SES.
Datum:1 okt 2021 →  Heden
Trefwoorden:INNOVATIES, MARKETING
Disciplines:Epidemiologie, Voeding in het kader van volksgezondheid, Consumentengedrag