< Terug naar vorige pagina

Project

IMPLEMENTATIE EN EVALUATIE VAN HET TRAININGSPROGRAMMA VOOR GEZONDHEIDSGELETTERDHEID VOOR VERPLEEGKUNDIGEN. EEN INTERVENTIESTUDIE NAAR GEZONDHEIDSGELETTERDHEID

Inleiding : Gezondheidsgeletterdheid is de kennis, motivatie en competentie om gezondheidsinformatie en -diensten te verkrijgen, te begrijpen, te evalueren en te gebruiken op manieren die een goede gezondheid bevorderen en behouden. Gezondheidsgeletterdheidspraktijken zijn een belangrijk onderdeel van effectieve communicatie tussen patiënt en gezondheid en professional. Het geletterdheidsniveau van gezondheidsinformatie, zowel in gedrukte vorm als in gesproken, die door gezondheidswerkers wordt ontvangen en aan gezondheidsconsumenten wordt meegedeeld, is echter niet op een niveau dat door patiënten wordt begrepen, ongeacht hun gezondheidsgeletterdheidsstatus . Een speciale nadruk moet worden gelegd op het trainen en opleiden van verpleegkundigen over het gebruik van strategieën voor gezondheidsgeletterdheid om te leren communiceren op manieren die gunstig zijn voor en het begrip van de patiënt aanmoedigen. Doelstelling : De belangrijkste doelstelling van dit doctoraatsproject is het ontwikkelen, implementeren en evalueren van een gezondheidsgeletterdheidstrainingsinterventie voor verpleegkundigen in Oost-Afrikaanse landen. Onderzoeksopzet : Deze studie zal een quasi-experimenteel pre-post-studieontwerp gebruiken om het effect van de interventie op gezondheidsgeletterdheidscompetenties van verpleegkundigen te beoordelen. Steekproefomvang en -setting : De interventie zal gedurende zes maanden worden uitgevoerd en zal 50 verpleegkundigen uit Oost-Afrikaanse landen omvatten. Interventie voor gezond heidsgeletterdheids training: De studie zal in vijf fasen worden uitgevoerd: de ontwikkelingsfase van het programma, de pilotfase, de implementatiefase, de evaluatiefase en de optimalisatiefase. De training wordt gegeven via lezingen, korte videoclips, groepsdiscussies en interactieve activiteiten. De inhoud van de training zal worden aangepast van bestaande richtlijnen voor gezondheidsgeletterdheid, zoals: de WHO Health literacy toolkit for Low- and Middle-Income Countries, The Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ) Health Literacy Universal Precautions Toolkit en The WHO health literacy solid facts. Hulpmiddelen voor gegevensverzameling: de kwantitatieve gegevens worden verzameld op basislijn en na interventie met behulp van vragenlijst voor gezondheidsgeletterdheid, kennis van gezondheidsgeletterdheid en gedragsintentievragenlijst voor gezondheidsgeletterdheid. Daarnaast zullen kwalitatieve gegevens worden verzameld via focusgroep discussies en belangrijke informanteninterviews. Data-analyse : De studie zal zowel kwantitatieve als kwalitatieve data-analysebenaderingen gebruiken Verspreiding van bevindingen : het resultaat van de studie zal beleidsmakers, professionals in de gezondheidszorg, onderzoekers bereiken door publicatie in een open-access peer review tijdschriften en door middel van conferentieverslagen.

Datum:4 okt 2022 →  Heden
Trefwoorden:Health Literacy, Nurses, Training, East Africa
Disciplines:Gezondheidsinformatiesystemen van medische informatica
Project type:PhD project