< Terug naar vorige pagina

Project

Remanufacturing als hefboom tot waardecreatie in een circulaire maakindustrie (COOCK Cirkel)

Context Dat je aan producten met een lange levensduur, vooral in een B2B-context, meer waarde kunnen ontlenen door ze goed te onderhouden, te upgraden, herstellen, herfabriceren is een circulaire evidentie. Anderzijds zijn er bijzonder veel factoren die een impact hebben op het economisch succesvol kunnen opzetten van zo’n levensduur verlengende activiteiten. Vele maakbedrijven zien en ervaren deze grote onzekerheden en risico’s ook.

Doelstelling In dit project werken we een aanpak en methodes uit om de verschillende onzekerheden stap voor stap aan te pakken. Meer nog, door alleen die uitdagingen op de radar te zetten die op dat moment voor uw bedrijf het belangrijkste zijn, bent u zeker dat u de prioritaire zaken eerst aanpakt. We stellen daarvoor hulpmiddelen zoals een checklist, schema’s en stappenplannen op die u in functie van uw noden kan gebruiken.  
Daarnaast reiken we ook de meest zinvolle technologieën aan die kunnen helpen om de efficiëntie van de remanufacturing-activiteiten te ondersteunen. Ook hier voorzien we een preselectie van technologieën in relatie tot uw situatie.

 

Aanpak Voor de verschillende stappen die een bedrijf doorloopt om tot een nieuwe operationele activiteit te komen, zijn er specifieke vragen en onzekerheden die opgelost moeten worden.  
Voor elk van deze fasen (zie schema) brengen we bedrijfservaring en theoretische inzichten samen  praktische hulpmiddelen op maat van kmo’s.
In de eerste fase stellen we een caseboek samen van toonaangevende en inspirerende bedrijven waaruit we inzichten verzamelen waarom deze cases succesvol zijn. Aanvullende stellen we een aantal sleutelvragen op die een kmo kan benutten om de meest veelbelovende strategieën te identificeren. Die vormen dan het startpunt voor verdere actie en validatie. Zo zullen OEM’s andere kansen onderzoeken dan service bedrijven of bedrijven die onderdelen fabriceren. 

 

Doelgroep Doelgroep zijn kmo’s die het potentieel van remanufacturing willen exploreren. We focussen op B2B, eerder dan op B2C, zowel op maakbedrijven als service- bedrijven(onderhoud, herstel, …), die de levensduur van producten helpen verlengen.
Datum:1 mrt 2022 →  29 feb 2024
Trefwoorden:social economy, logistics, methodology, Manufacturing Industry, Remanufacturing Reuse Refurbishmen, circular economy
Disciplines:Andere mechanische en productie ingenieurswetenschappen niet elders geclassificeerd