< Terug naar vorige pagina

Project

Comproved, een holistische assessment tool voor comparatief vergelijken (VLOV156)

De afgelopen jaren heeft de Vrije Universiteit Brussel via internekwaliteitszorg en het evaluatiebeleid (toetsing, assessment) bij lesgevers enopleidingen ingezet op het verhogen van de kwaliteit van zowelsummatieve als formatieve evaluatie. Daarbij lag de nadruk voornamelijkop het kwaliteitscriterium ‘betrouwbaarheid’ te liggen. Voor debeoordeling van complexe werkstukken en handelingen werd daarom denadruk gelegd op het gebruik van criteria en rubrics. Dat resulteerde in eenontwikkeling van eerder analytische vormen van evaluatie.Een nadeel van deze aanpak is dat opleidingen soms lange lijsten vanbeoordelingscriteria gingen ontwikkelen, die moeilijk hanteerbaar zijn.Daarbovenop interpreteren beoordelaars de beschrijvingen van de criteriaen rubrics soms anders dan ze origineel door de opstellers bedoeld waren(Bloxham, den-Outer, Hudson, & Price, 2016).Daarom zijn we op zoek gegaan naar een andere doch complementairemanier van evalueren: comparatief evalueren (Meadows & Billington,2005; Bouwer, Lesterhuis, Bonne & De Maeyer, 2018). Via deze techniekevalueren beoordelaars het (complexe) werkstuk of handeling in hetgeheel, en dus niet opgesplitst in een aantal criteria. Meerderebeoordelaars en meerdere beoordelingen zorgen voor de nodigebetrouwbaarheid. Dat resulteert o.a. in een ranking van werkstukken diedan formatief of summatief kan gebruikt worden.De nadruk bij deze manier van evalueren ligt meer op hetkwaliteitscriterium ‘validiteit’ van een evaluatie-instrument: “Meet ik wat ikwil meten”, zijnde heeft de student de vooropgestelde competenties al danniet bereikt? Het is een meer natuurlijke vorm van evalueren, en lijkt ookmeer voldoening in de activiteit ‘beoordelen’ te geven. Het honoreert debeoordelaar, die een expert is in zijn of haar vakgebied, en wéét wanneereen bepaald werkstuk, of een bepaalde handeling voldoet of niet.
Datum:1 okt 2021 →  15 okt 2023
Trefwoorden:holistische assessment tool, Comparatief Vergelijken
Disciplines:Andere pedagogische en onderwijswetenschappen niet elders geclassificeerd