< Terug naar vorige pagina

Project

De rol van een niet-verplicht low-stakes summatief evaluatiesysteem bij de verbetering van het begrijpend-leesonderwijs

Terwijl begrijpend lezen meer dan ooit van vitaal belang is voor succesvolle deelname aan het onderwijs en de samenleving (OECD, 2016; Binkley et al., 2010), tonen internationale toetsen zoals PIRLS 2016 een significante daling van de leesvaardigheid van jonge Vlaamse leerlingen aan (Mullis et al., 2017). Als reactie hierop hebben experts en onderwijsinstellingen een belangrijke aanbeveling gedaan: bewust gebruikmaken van beoordelingsinstrumenten om de begrijpend-leesontwikkeling gedurende de hele basisschool te monitoren (Pereira & Nioclaas, 2019; Tielemans et al., 2019, Houtveen et al., 2019). Dit Ph.D. project zal onderzoeken hoe een niet-verplicht summatief evaluatiesysteem de onderwijs- en schoolpraktijken met betrekking tot begrijpend lezen kan beïnvloeden. Dit Ph.D. project hanteert een mixed-method methodologie. Een grondige literatuurstudie zal worden voorzien bij de start van dit project. Verder worden gegevens verzameld in 25 scholen. Deze scholen zullen een summatief beoordelingssysteem uitproberen en verslag uitbrengen over hun resultaten en ervaringen. Vijf van de scholen zullen worden gevolgd als case studies; daar wordt het implementatieproces meer in detail bestudeerd. De implementatieprocessen die de vijf schoolteams doorlopen, worden nauwkeurig gevolgd via observaties en interviews met de leraren van tweede tot en met zesde leerjaar, en via interviews met de directeur en andere personeelsleden

Datum:14 jun 2022 →  Heden
Trefwoorden:reading comprehension, begrijpend lezen, evaluatie, leerlingvolgsysteem, assessment
Disciplines:Taalvaardigheid, Taalcurriculum en -pedagogiek
Project type:PhD project