< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Desinformatie : het complexe gevecht voor betrouwbare informatie

Boekbijdrage - Hoofdstuk

‘Facebook verwijderde eind vorig jaar 1,3 miljard nepaccounts’, ‘Hoe bezorgd moeten we zijn over vaccintwijfel bij jongeren?’ en ‘Flyers met fake news over mondmaskers uitgedeeld in Reet’ : dit is slechts een selectie van recente berichten die illustratief zijn voor het gevecht tegen nepnieuws. Hoewel verschillende soorten desinformatie uiteraard al langer bestaan, leerde de wereld in 2016 ‘fake news’ kennen door Donald Trump, die er binnen zijn ambtstermijn politiek strategisch heel graag gebruik van maakte . Vijf jaar later staan nepnieuws en desinformatie – en daaraan gekoppeld het belang van betrouwbare informatie – hoog op de agenda, zowel bij politici, technologiebedrijven, journalisten, academici als binnen het publieke debat. Mensen hebben recht op informatie, maar wat als deze informatie niet klopt? Dankzij (mobiel) internet is up-to-the-moment – want up-to-date is zó 1995 – informatie altijd en overal beschikbaar. Mensen voelen zich dankzij het internet beter geïnformeerd, maar maken zich tegelijk ook zorgen over de kwaliteit van online informatie. Liefst 66 % van de Vlamingen geeft aan niet altijd te weten of de informatie die ze te zien of te horen krijgen correct of foutief is. In dit hoofdstuk gaan we dieper in op fake news, een term die is uitgehold tot buzzword. We keren terug naar de oorspronkelijke invulling van nepnieuws en beargumenteren waarom we desinformatie gebruiken als alternatief. Vervolgens gaan we dieper in op de uitdagingen die gekoppeld zijn aan desinformatie. Aansluitend maken we een oplijsting van verschillende initiatieven die lopen om de strijd aan te gaan tegen desinformatie, zowel vanuit beleid, mediaorganisaties, technologiebedrijven als het publiek, en de uitdagingen die daarmee gepaard gaan. Tot slot blikken we vooruit naar mogelijke manieren om desinformatie aan te pakken.
Boek: Media en innovatie in een veranderende samenleving : uitdagingen voor de Vlaamse mediasector
Pagina's: 152 - 166
ISBN:9789461172280
Jaar van publicatie:2021
Toegankelijkheid:Closed