< Terug naar vorige pagina

Project

Virtuele realiteit begrijpen door voortdurende belichaamde verbeelding.

Virtuele Realiteit (VR) wordt als een enactieve en belichaamde technologie gezien, omdat de gebruikersinterface een interactieve ervaring mogelijk maakt. Maar men wordt nog steeds gezien als 'ontlichaamd' in de VR. Het belangrijkste kenmerk van VR is niet de belichaming, maar verbeelding, omdat verbeelding ons in staat stelt na te denken over fictieve entiteiten. De rol die belichaamde/enactieve verbeelding speelt in VR is echter nog niet goed onderzocht. Dat komt omdat dit concept nog niet volledig is ontwikkeld. Ook ziet de bestaande literatuur over VR de verbeelding die betrokken is bij VR als gekoppeld aan de mentale capaciteit: virtuele objecten, gezien als ficties, moeten in de verbeelding worden gerepresenteerd. Dit creëert een probleem wanneer men de immersie die plaatsvindt bij VR wil analyseren. Dit project brengt het lichaam op een sterke manier in VR. Het verdedigt een nieuwe voortdurende belichaamde verbeelding (VBV) thesis voor VR, die stelt dat lopende belichaamde processen ons in staat stellen om toekomstige toestanden of acties te anticiperen, ook in virtuele situaties. Het ziet VR als een plaats van actiemogelijkheden die beschikbaar zijn voor een belichaamd wezen. Deze thesis is cruciaal om onze interacties in VR te kunnen begrijpen. Het kan problemen oplossen, zoals: is iemand echt belichaamd in de VR?, en kan iemand echt aanwezig zijn in de VR? Dit onderzoek bestudeert het resultaat van de VBV thesis in VR-contexten zoals: onderwijs, games en sport.
Datum:1 okt 2022 →  Heden
Trefwoorden:THEORETISCHE STUDIE
Disciplines:Sociale perceptie en cognitie, Filosofie van de humane wetenschappen, Filosofie van de sociale wetenschappen